Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvky: 70
Registrován: 01 pro 2012 23:53

Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod MartinT » 15 led 2016 19:50

Zdravím,
mám dojem, že se tady řešilo přehlášení autovleku z kategorie O do kategorie OT a tak bych chtěl poprosit a názorné vysvětlení. Pro názornost uvedu 2 příklady:
Příklad A:
Obsluha má ř.p. sk. T- souprava Z 16145+BSS 16.12 NEpřehlášený na traktorový tj. z kat. O4 do OT 4-zastaví ho chrániči-ukáže ř.p. a techničák od vlleku a od traktoru-oni uvidí kategorii O4 v t.p. od vleku a on má jen ř.p. sk. T. Při hledání ne netu jsem pochopil, že kdyby nastala výše popisovaná situace je průser (pochopil jsem,že vozidla kategorií O1-4 jsou pro NA a OA tudíž potřeba ř.p. E a na stroje v kategoriích OT1-4 stačí T).
Příklad B:
Druhá souprava JD 7930+ BSS 16.12. vlek JE přehlášený do OT4. Ten samý scénář-chrániči-řidičák, techničák-vidí OT4 v t.p. vozu, v t.p. JD myslím T4, může pokračovat v jízdě i když má jen T?

Nevíte někdo v jaké kategorii se dodávají nové návěsy třeba Krampe BB 700, Fliegl ASW 271, Pronar T700....? Jestli O4 nebo OT4.
Ptám se proto,že mi bylo 17 a měl bych dělat Tčko, tak kdybych někde na brigádě vyrazil s devítitunou, která je předpokládám v OT4 tak aby mě nezastavili a vesele mi neoznámili ať jdu pešo, že s tím nemůžu jet.
Všem předem děkuji za odpovědi.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 16 led 2016 10:03

v prvé řadě je bude zajímat, jak je možné že má zapřižen vlek kategorie která má jiné spojovací zařízení a tudíž je tato souprava nezpůsobilá provozu na pozemních komunikacích 8) toliko můj názor. V dnešní době je připojení na internet ve služebních vozidlech již standart a tak není problém prověřit jestli je ta či ona souprava způsobilá pro provoz. Moc se mně líbí tvořivost českého člověka, potažmo zemědělce, ale všeho dočasu, jak přijde větší průser tak budeme všichni v hledáčku a traktory bez SPZ se prodávat nebudou, přívěsy bez spz rovněž.

c) za traktor a vozidlo kategorie Z smí být zapojována přípojná vozidla kategorií O1 a O2 při dodržení podmínek z hlediska přípojných hmotností stanovených při schválení technické způsobilosti těchto vozidel, vozidla musí být vybavena schváleným spojovacím zařízením odpovídajícího typu schváleným výrobcem vozidla. Jestliže není přípojné vozidlo vybaveno výškově nastavitelnou ojí, musí být spojovací zařízení traktoru umístěno ve výšce 350-420 mm. Jestliže oj přípojného vozidla je výškově nastavitelná, může být výška spojovacího zařízení traktoru odlišná za podmínky, že osa ovládacího zařízení nájezdové brzdy přívěsu není skloněná od vodorovné roviny více jak ± 10°.
(2) Pro spojování vozidel do jízdních souprav platí

a) za vozidla kategorií M, N a L lze připojit pouze vozidla kategorie O,

b) za vozidla kategorií T a C lze připojit pouze vozidla kategorie R, pokud není v § 34 odst. 6 stanoveno jinak.
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Příspěvky: 70
Registrován: 01 pro 2012 23:53

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod MartinT » 16 led 2016 13:11

bold píše:v prvé řadě je bude zajímat, jak je možné že má zapřižen vlek kategorie která má jiné spojovací zařízení a tudíž je tato souprava nezpůsobilá provozu na pozemních komunikacích 8) toliko můj názor. V dnešní době je připojení na internet ve služebních vozidlech již standart a tak není problém prověřit jestli je ta či ona souprava způsobilá pro provoz. Moc se mně líbí tvořivost českého člověka, potažmo zemědělce, ale všeho dočasu, jak přijde větší průser tak budeme všichni v hledáčku a traktory bez SPZ se prodávat nebudou, přívěsy bez spz rovněž.

c) za traktor a vozidlo kategorie Z smí být zapojována přípojná vozidla kategorií O1 a O2 při dodržení podmínek z hlediska přípojných hmotností stanovených při schválení technické způsobilosti těchto vozidel, vozidla musí být vybavena schváleným spojovacím zařízením odpovídajícího typu schváleným výrobcem vozidla. Jestliže není přípojné vozidlo vybaveno výškově nastavitelnou ojí, musí být spojovací zařízení traktoru umístěno ve výšce 350-420 mm. Jestliže oj přípojného vozidla je výškově nastavitelná, může být výška spojovacího zařízení traktoru odlišná za podmínky, že osa ovládacího zařízení nájezdové brzdy přívěsu není skloněná od vodorovné roviny více jak ± 10°.
(2) Pro spojování vozidel do jízdních souprav platí

a) za vozidla kategorií M, N a L lze připojit pouze vozidla kategorie O,

b) za vozidla kategorií T a C lze připojit pouze vozidla kategorie R, pokud není v § 34 odst. 6 stanoveno jinak.


Děkuji, toto je znění zákona 341/2014 pokud se nepletu. Jak jsem tak pročítal zákon pochopil jsem, že zemědělské vleky a návěsy patří do kategorie R. Co potom patří do kategorie OT1-4, kterou zákon nezmiňuje? Nebo ta už jako taková neexistuje a je místo ní kat. R?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 16 led 2016 13:48

Přípojná vozidla základní kategorie O se podle zákona č. 56/2001 Sb. člení na kategorie:

O1 – přípojná vozidla o nejvyšší přípustné hmotnosti nejvýše 750 kg
O2 – přípojná vozidla o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 750 kg, ale nejvýše 3500 kg
O3 – přípojná vozidla o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 3500 kg, ale nejvýše 10 000 kg
O4 – přípojná vozidla o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 10 000 kg
OT1 – přípojná vozidla traktoru, o nejvyšší přípustné hmotnosti nejvýše 1500 kg
OT2 – přípojná vozidla traktoru, o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 1500 kg, ale nejvýše 3500 kg
OT3 – přípojná vozidla traktoru, o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 3500 kg, ale nejvýše 6000 kg
OT4 – přípojná vozidla traktoru, o nejvyšší přípustné hmotnosti přes 6000 kg

Evropská směrnice 2007/46/ES rozděluje vozidla do kategorií O1, O2, O3 a O4 shodným způsobem.

Kategorie R

Zákon neobsahuje bližší rozdělení ani příklady vozidel spadajících do kategorie R. Některé příklady druhů vozidel jsou uvedeny v příloze 18 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Podle obecné definice by do ní měla spadat zejména všechna nemotorová vozidla, která nejsou přípojnými vozidly.

Tudíž pokud přívěs nelze zařadit do kategorie O tak je to R. Ovšem obě varianty které jsi popsal jdou zařadit do O. Pokud přívěs není OT tak nelze tahat traktorem na silničních komunikacích.
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Příspěvky: 70
Registrován: 01 pro 2012 23:53

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod MartinT » 16 led 2016 14:43

Teď už tomu rozumím. Ještě se zeptám, v létě se nedaleko stala nehoda JD 6910+tandem fliegl (závěs K80), skončil v příkopu, traktor shořel a údajně první co řekli bylo to, že s touto soupravou traktorista s Tčkem neměl co kde dělat, a že by měl mít C+E ale pak se to prý dál neřešilo,co si o tom myslíte?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 16 led 2016 18:16

zákon je jen jeden, názorů na něj tisíce, a názory neznalců... miliony
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 25 led 2016 09:14

Tenhle problém jsem vážně řešil před několika lety, resp. jsem měl řidičák "T" a chtěl jsem tahat za traktorem autovlek.
Dotazoval jsem se na Odboru dopravy,tam mi neuměli odpovědět,posléze jsem psal i na Ministerstvo dopravy, tam se mi ani neobtěžovali odpovědět.
Tak jsem to vyřešil tím,že jsem si dodělal řidičské opravnění "CE" a svůj autovlek jsem nechal přetypovat na traktorový.
Jinak ze získaných zkušeností mohu s klidným svědomím konstatovat,že tento problém zákon neumí vyřešit a je to čistě 50/50, resp. většina současných traktorů je sice vybavená 2-okruhovými brzdami a ostatním příslušenstvím umožńující tahat automobilové přívěsy, podle zákona o spojitelnosti souprav to lze,takže z pohledu traktoru v tom problém není. Bohužel z pohledu autovleku jej již řidič nemá oprvánění tahat,ikdyž skupina "T" ho opravňuje řídit traktory a k nim přípojná vozidla.
Tento paradox může nastat i obráceně,když někdo bude mít pouzte "C" a "CE" a nebude mít "T" a bude si chtít třeba za V3Sku nebo za Liazku připojit traktorový vlek,což za určitých podmínek lze, takže z pohledu vleku jej tahat nesmí,protože nemá "T"éčko. Komedie,že?
Jak se k tomu staví chrániči na silnici je těžko říct a je to silně individuální.
Ti starší,kteří ví,která bije nad tím mávnou rukou,kdežto ti mladší a aktivnější z toho budou dělat největší problém na zeměkouli.

Jinak ano,jsou traktory na které je potřeba mít C a CE,je potřeba se podívat do TP,do jaké kategorie byl traktor při zápisu zařazen.Viděl jsem dva totožné traktory,jeden byl na T a druhý na C,záleží jakou maximální rychlost uvedl prodejce v dokumentaci,pokud byla nad 40km/h,tak smůla,je potřeba mít řidičák C a CE.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 25 led 2016 13:40

zákon má jasno, za traktor pouze traktorový vlek a za náklaďák pouze vlek který je v kategorii za náklaďák. To že lze spojit to či ono je vedlejší. Zákon hovoří ohledně připojování jasně. :lol: 8)
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 25 led 2016 14:38

Víš,není to tak vždy černobílé. Když už mám třeba řidičák "CE",tak už třeba mohu za traktorem tahat autovlek,protože splňuji všechny podmínky,jak řidičské,tak i technické.To samé bude platit obráceně,pokud budu mít řidičák na "C,CE,T", tak mohu i za nákladním autem táhnou ttraktorový přívěs za splnění podmínek o spojitelnosti souprav.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 140
Registrován: 06 říj 2007 17:41

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod venca43 » 25 led 2016 18:42

poulm píše:Víš,není to tak vždy černobílé. Když už mám třeba řidičák "CE",tak už třeba mohu za traktorem tahat autovlek,protože splňuji všechny podmínky,jak řidičské,tak i technické.To samé bude platit obráceně,pokud budu mít řidičák na "C,CE,T", tak mohu i za nákladním autem táhnou ttraktorový přívěs za splnění podmínek o spojitelnosti souprav.


Co takhle si ten zákon fakt přečíst a nepsat sem takovýhle blbosti?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 25 led 2016 18:44

mám pocit že právě jen ty vleky do 3500kg a pak už jen přetypované na traktory nebo origoš traktorové. Ale nejsem znalec zákona, pouze jsem letmo nahlédl. 8)
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 27 led 2016 01:21

venca43:

Co je tedy blbost? Rád se nechám poučit.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 27 led 2016 10:47

Taky mně to nepřijde až taková blbost. Není to klasický dotaz dítěte ale vcelku rozumný dotaz neznalce zákona (přiznejme si to, kdo zná zákony perfektně anóbrž kdo je umí vykládat, neb úřednický jazyk je běžnému lidu nesrozumitelný) Taky mám rád konkrétní dotazy a připomínky, tudíž bych uvítal rozvedení pojmu blbost z všeobecného měřítka na konkrétní věc.
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 140
Registrován: 06 říj 2007 17:41

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod venca43 » 27 led 2016 18:35

Vycházím z vyhlášky 341/2014 Sb. dávám sem jen podstatné věci ostatní si může každý dohledat.

§ 34
6 c) za traktor a vozidlo kategorie Z smí být zapojována přípojná vozidla kategorií O1 a O2 při dodržení podmínek z hlediska přípojných hmotností stanovených při schválení technické způsobilosti těchto vozidel, vozidla musí být vybavena schváleným spojovacím zařízením odpovídajícího typu schváleným výrobcem vozidla. Jestliže není přípojné vozidlo vybaveno výškově nastavitelnou ojí, musí být spojovací zařízení traktoru umístěno ve výšce 350-420 mm. Jestliže oj přípojného vozidla je výškově nastavitelná, může být výška spojovacího zařízení traktoru odlišná za podmínky, že osa ovládacího zařízení nájezdové brzdy přívěsu není skloněná od vodorovné roviny více jak ± 10°.

§ 35
(2) Pro spojování vozidel do jízdních souprav platí
a) za vozidla kategorií M, N a L lze připojit pouze vozidla kategorie O,
b) za vozidla kategorií T a C lze připojit pouze vozidla kategorie R, pokud není v § 34 odst. 6 stanoveno jinak.

§ 43
6. Kategorie R - přípojným vozidlem je každé zemědělské nebo lesnické přípojné vozidlo určené hlavně k nesení nákladu a konstruované k tomu, aby bylo taženo traktorem pro zemědělské nebo lesnické účely; přípojná vozidla, u nichž je část jejich naložené hmotnosti nesena tažným vozidlem, spadají do této kategorie; každé vozidlo připojené k traktoru a zahrnující nástroj se musí považovat za zemědělské nebo lesnické přípojné vozidlo, pokud je poměr celkové technicky přípustné hmotnosti k nenaložené hmotnosti tohoto vozidla roven 3,0 nebo větší a pokud nebylo vozidlo konstruováno ke zpracování materiálů.

4. KATEGORIE O: přípojná vozidla konstruovaná a vyrobená pro dopravu nákladů nebo osob i pro ubytování osob.
4.1. Kategorie O1: vozidla kategorie O s maximální hmotností nepřevyšující 0,75 tuny.
4.2. Kategorie O2: vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 0,75 tuny, ale nepřevyšující 3,5 tuny.
4.3. Kategorie O3: vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun.
4.4. Kategorie O4: vozidla kategorie O s maximální hmotností převyšující 10 tun.
Naposledy upravil venca43 dne 28 led 2016 16:31, celkově upraveno 1

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 28 led 2016 08:16

Ano, něco podobného jsem sem dával, ale tohle je citace zákona, nevidím tam zdůvodnění "blbostí". Já osobně v tomto jednoduchém dotazu nevidím zas takovou blbost. (důvody popsány výše) 8)
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 28 led 2016 11:34

Díky za výcuc ze zákona,lecos je jasnější.

Samozřejmě nejsem znalec zákona a tak mi pořád mnoho věcí není jasné.
Když za vozidla kategorií T a C lze připojit pouze vozidla kategorie R, tak za co pak lze připojit vozidla kategorie OT,kteréž to patří do podskupiny kategorie O?

Dále pořád nemám zodpovězený můj první dotaz,pokud má člověk,třeba kluk v 17ti letech, pouze řidičské oprávnění skupiny T, tak může za traktorem tahat autovlek, resp. přípojné vozidlo spadající do kategorie O ???

Jinak,chápu to dobře,že co není v zákonu zakázané,tak je dovolené?
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 28 led 2016 12:36

c) za traktor a vozidlo kategorie Z smí být zapojována přípojná vozidla kategorií O1 a O2 při dodržení podmínek z hlediska přípojných hmotností stanovených při schválení technické způsobilosti těchto vozidel, vozidla musí být vybavena schváleným spojovacím zařízením odpovídajícího typu schváleným výrobcem vozidla. Jestliže není přípojné vozidlo vybaveno výškově nastavitelnou ojí, musí být spojovací zařízení traktoru umístěno ve výšce 350-420 mm. Jestliže oj přípojného vozidla je výškově nastavitelná, může být výška spojovacího zařízení traktoru odlišná za podmínky, že osa ovládacího zařízení nájezdové brzdy přívěsu není skloněná od vodorovné roviny více jak ± 10°.
Ale odmítám studovat zákon jak je to s řízením :lol: nevím zdali opravňuje řidičák na traktor k řízení soupravy s vlekem nebo zdali je to jen na "agregované" stroje v tříbodu. Podle mně tě opravňuje řidičák na T k řízení traktoru a včetně souprav které za tím (před tím nebo na tom) můžou být podle zákona. Takže mám T a tahám vlek traktorový, ne autovlek, neb ten není traktorový (traktorovým se stává až po přetypování)
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 140
Registrován: 06 říj 2007 17:41

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod venca43 » 28 led 2016 14:53

poulm píše:Když už mám třeba řidičák "CE",tak už třeba mohu za traktorem tahat autovlek,protože splňuji všechny podmínky,jak řidičské,tak i technické.
Za traktorem autovlek (kategorie O3+4) prostě legálně tahat nesmíš ani s papírama na raketoplán.

poulm píše:pokud budu mít řidičák na "C,CE,T", tak mohu i za nákladním autem táhnou ttraktorový přívěs


to samý

poulm píše:za splnění podmínek o spojitelnosti souprav

ano to je pravda akorát je v tutom případě nelze splnit

bold píše:Zákon neobsahuje bližší rozdělení ani příklady vozidel spadajících do kategorie R. Některé příklady druhů vozidel jsou uvedeny v příloze 18 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Podle obecné definice by do ní měla spadat zejména všechna nemotorová vozidla, která nejsou přípojnými vozidly.


proto se odkazuji na aktuální vyhlášku č. 341/2014 Sb.

Kategorie Ot podle mého názoru spadla do R ,jinak to nemá logiku, ale neříkám to na 100%,reagoval jsem jen proto aby někdo neuvěřil nesmyslům typu s C+E si můžu tahat cokoli.

oprava roku 2015 na 14

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 28 led 2016 18:50

Bohužel jsem se nikde nedočetl,že by kategorie OT byla přeřazena pod kategorii R,tudíž z toho opravdu zase vychází nějaký paskvil,ale možná že se někde skrývá nějaký skovaný dodatek co by to upravoval.

Bohužel přímo u řidičského oprávění skupiny T stále nikde nevidím rozepsané,jaká přípojná vozidla s tímto oprávněním může řidič tahat,takže je to zase zavádějící.

Vidím že už mi za těch pár let dost novel uteklo,když jsem to před těmi lety řešil,tak se ještě vycházelo z Vyhlášky 341/2002 a tehdy podle ní traktor mohl tahat i velké autovleky za podmínek spojitelnosti souprav a stačilo to,to samé i nákladní auto a traktorvlek. Holt roky běží a novely letí jak na běžícím pásu a mnohdy z toho vznikají blbosti.
Každopádně pokud jsem někoho uvedl v omyl,tak se omlouvám.Tak jsem rád,že si mohu znalosti doplnit a že se tady občas někdo objeví s aktuálními informacemi.

Jinak kdo získal řidičské oprávnění C+E v letech od 1. 1. 2001 do 18. 1. 2013, tak s tímto oprávněním i v současnosti může řídit traktory i s přípojnými vozidly,aniž by absolvoval výcvik a získání skupiny T.

Ze zákulisí se šušká,že by snad v dohledné době měli schválit rozdělení řidičského oprávnění skupiny T na nějaké podkategorie,takže v tom zase bude zajímavý hokej.

Podle mého názoru by kategorie T a OT už neměla existovat,ne že by to nebylo potřeba ale v souvislosti k okolním státům. Osobně znám několik kluků co na to doplatili,když je napadlo s Téčkem řídit traktor v nějakém sousedním státě,jako třeba Polsko či Německo. Tady u nás jeden klučina si sjel se svou 40kou s dvoukolákem do Polska pro levné uhlí a přišlo ho to hodně draho,protože narazil na Kontrolu drogovou :-DDD Dál už asi nemusím nic vysvětlovat.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 29 led 2016 08:24

když se něco nedočtu v zákoně, tak postupuju tak nějak logicky, jelikož není kategorie T+E tak tím pádem můžu tahat jakýkoliv traktorový vlek. O autovleku přemýšlet nebudu, byť je to de facto to samé. :lol:
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 29 led 2016 19:24

Smozřejmě s tebou plně souhlasím,ale při střetu s chráničem jde všechna logika stranou a musíš se umět opřít o přesnou citaci zákona,mnohokrát se mi to vyplatilo a jiné obrany snad ani není,možná kalašnikovem :-DDD Bohužel často v tom sami nemají jasno a řeší neexistující přestupek.
Jinak autovlek versus traktorový vlek je směšné samo osobě,pořád je to ten samý vlek ať je v TP napsáno cokoli :-D
Víš dobře co jsem si užil za tříměsíční maraton než jsem docílil toho,aby mi v TP přepsali Automobilový na Traktorový :-DDD
Jak to tak vidím,tak se ve vyhlášce událo hodně změn co mi unikly,tak si ji asi komplet vytisknu a začnu se po večerech znovu kochat. :roll:
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod bold » 30 led 2016 10:04

je jasné že chrániči mají občas rovněž nejasno. ale vystupuji slušně, nehádám se, pouze argumentuji. Pokud mám vše origoš od výrobce (nebo to ta aspoň vypadá a rozdíl by poznal pouze výrobce při podrobném zkoumání či metalurgická zkouška) tak to vklidu vysvětlím. Pokud jsou to prudiči (což jsem ovšem již dlouho nepotkal) tak klidně půjdu přestupek řešit na úřad v doprovodu právníka.
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod poulm » 31 led 2016 12:38

Tak samozřejmě,je to tak,člověk se v dnešní době musí umět bránit.
Víš sám jakých zajímavých věcí se dočkáš,když máš silnici I.třídy hned za barákem a pokaždé musíš na ni vyjet,když někam jedeš.
Vybírače a brániče tady máme všelijaké a mnohdy se od nich dozvídám zajímavé technické výroky :-DDD
Vidím v tom zase jenom loby,proč by měly traktory tahat levné autovleky,když je potřeba prodávat předražené traktorové návěsy a přívěsy,že? :lol:
Jsem rád,že jsem zvládl přetypování svého aztovleku,myslím,že za nějaký čas to nebude možné.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Příspěvky: 221
Registrován: 13 pro 2006 18:10

Re: Kategorie přípojných vozidel O a OT

Příspěvekod chomyz » 01 úno 2016 13:02

Až teď jsem narazil na toto zajímavé vlákno, ve kterém je spousta užitečných citací, ale také některé možná trochu zavádějící informace. Pokusím se to pro přehlednost trochu shrnout: jedna věc je co lze s čím spřáhnout a druhá věc řidičáky...
Do 1.1.2015 bylo možno křížit kategorie, tedy zjednodušeně tahat za traktorem nepřestavěný autovlek či případně i za náklaďákem traktorový vlek - samozřejmě při dodržení spojitelnosti (závěsy, povolené rychlosti, brzdy, ABS, hmotnosti atd.) což samo o sobě spoustu kombinací vylučovalo, ale z principu to šlo (byť spousta lidí už tehdy tvrdila že to "nejde"). Řidičák na soupravu traktoru s autovlekem samozřejmě stačil T, neboť to byl "traktor s přípojným vozidlem" a jelikož žádné upřesnění tohoto přípojného vozidla nebylo uvedeno, tak to zahrnovalo vše co bylo možno dle ostatních platných předpisů za traktorem tahat. Od 1.1.2015 už bohužel opravdu nelze takto kategorie křížit ani při dodržení všech pravidel spojitelnosti a za traktor tudíž správně nelze vozidla kat. O (mimo malých "kár" O1 a O2 zapřáhnout) a tudíž je bezpředmětné řešit i to zda stačí řidičák T - samozřejmě opět stačí na všechna přípojná vozidla, která lze dle ostatních předpisů s traktorem táhnout. Je fakt, že spousta lidí provozuje pořád vleky nepřestavěné ať už z neznalosti či aby je mohli přepřahat za Matesa, nicméně pokud taková souprava bude zastavena (zatím nevím o tom že by se po tomto extra "šlo" ale určitě to přijde), tak z principu je to souprava neodpovídající vyhlášce tudíž s tím nelze s řidičákem T jet - ovšem ani s žádným jiným řidičákem...
Jinak jakkoli rychlou i jakkoli těžkou souprava vozidel T + R nebo T + S lze řídit s řidičákem T, není pravda že nad 40km/h či jakékoli tuny hmotnosti by bylo potřeba C - zásadní je vždy kategorie uvedená v TP tedy jak bylo dané vozidlo schváleno! Bylo zde uvedeno, že na 2 shodné traktory byl na 1 potřeba řidičák T a na druhý C- v tom případě to určitě nebyly 2 shodné Traktory (byť fyzicky možná ano), ale ten druhý měl jinou kategorii vozidla. Pokud vím tak pouze několik prvních kusů Fastraců z poloviny 90. let mělo v TP jinou kategorii než traktor a pak možná některý z individuálně dovezených, pokud si to někdo neohlídal, ale v principu vždy pokud je v TP kategorie T (a je jedno jaká podkategorie z T1 až T5) tak stačí ŘP skup. T(podotýkám toto platí dnes, tj. 1/2/2016, to že se v tomto chystají změny - rozdělení na více kategorií tak jak je to třeba v okolních státech je fakt, ale kdy a jak to bude...). Je fakt, že v rané době 1. pol. 90. let kdy se najednou objevily zemědělské stroje rychlejší než 25km/h a větší než bylo zvykem, se někteří prodejci "sichrovali" tím, že do technického osvědčení napsali (setkal jsem se s tím třeba u kombajnů) že je potřeba řidičák C. Konkrétní spor by byl možná v takovém případě zajímavý nicméně troufám si říci že výsledek by musel dopadnout jasně ve prospěch toho co říká zákon - nebo když se Škoda rozhodne, že do TP od Superbů napíše, že je potřeba řidičák C tak si všichni majitelé Superbů poběží dodělávat C-čko?... Ale vrátím se zpět k další věci co se tu řešila - kam zmizela kategorie Ot - ta se prostě jen mávnutím proutku (resp. přebíráním evropské legislativy) změnila na kat. R, mimo to se změnily i její podkategorie a posuzují se už nikoli dle celkové povolené hmotnosti, ale technicky přípustné hmotnosti na nápravy. To ale nemusí běžné uživatele až tak zajímat na rozdíl od druhé kategorie přípojných vozidel na kterých lze něco vozit Spt, která se změnila na S. Tedy vozidla s Technickým osvědčením, ale kterým se nepřiděluje RZ.Sem patří zjednodušeně všechny jednoúčelové speciály (rozmetadlo, kejdovač, silážní vůz...) pokud nejsou na výměnném podvozku. Na výměnném podvozku (byť by k tomu nebyla už žádná jiná nástavba) už by patřily do R (ale dají se v tom najít i různě udělané výjimky z minulosti). Mimo toho že nemusí na STK to má ještě několik zásadních dalších specifických výhod. No a dle té nové vyhlášky tam je teď (opět v souladu s EU) onen parametr 3,0 násobku hmotnosti technicky přípustné vůči pohotovostní pro kategorii S - tedy pokud překročí tento poměr, tak by mělo vozidlo spadnout do kat. R, i když je to ten jednoúčelový speciál (týká se samozřejmě vozidel nově schvalovaných). Což hlavně u větších vozidel takto vychází a výrobci, prodejci i zkušebny s tím zatím mají problém a nikdo moc neví co s tím protože i když odhlédneme od marketingových výhod kat. S tak je tu jedna zásadní konstrukční, a to povolená šířka 3m oproti 2,55m u kat. R a uvidíme, jak si s tímto "bude poraděno". Ale vrátím se k těm řidičákům - osobně jsem se zatím nesetkal, že by někdo v zahraniční (SK, PL, UA, H, RO, A)dělal problém s "národním" českým řidičákem T, ale možné jak je zmíněno výše to samozřejmě je. V této otázce odpovídá každý dotázaný něco jiného, vezmu-li jakous takous logiku tak v nově udělaném C není zahrnuto T, jako občan ČR nemůžu mít současně s českým ještě zahraniční řidičák na jinou skupinu, jaký ŘP bych tedy měl mít abych mohl jezdit v zahraničí s T?? Jen pro zajímavost uvedu případ z loňska ze SRN: v Rakousko je možno už od 16let řídit traktor 50km/h. Brigádník s tímto řidičákem jezdil v SRN s takovým traktorem. Aniž se stal průšvih, tak se zaměstnavatel dotazoval u všemožných institucí na různých úrovních zda je toto možné a dostal pokaždé jinou odpověď, převážně zamítavou. Až se propracovali ke Spolkovému ministerstvu tak ti jim s odkazem na konkrétní pasáž zákona řekli, že v SRN národní řidičáky ostatních zemí EU uznávají v plném rozsahu a že tudíž onen brigádník bez obav může jezdit s tím traktorem 50km/h i v SRN... Ale to jen na ukázku, čeho je možno se u sousedů s dopracovat s vynaložením značného úsilí...

Zpět na Vleky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník