Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvky: 30
Registrován: 08 kvě 2009 20:55

Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod Medion » 07 pro 2012 23:56

Jsem moc zvědavý jak vidíte v praxi rozdíly mezi těmito dvěmi metodami snižování emisí. Určitě máte v podnicích nové i staší porovnatelné traktory, nebo obě řešení na různých značkám. Prosím pište tady své postřehy o spotřebě, obsluze, regeneraci filtru atd. Zvažuji nový traktor a nevím jakou cestou se vydat, jestli SCR nebo DPF nebo radši starší stroj bez těchto vymožeností. Nebo jestli koupit cokoliv, než bude v každém traktoru močovina i s filtrem :roll: :roll: :roll:
Mám už 2 JD ale potom co sleduji jejich marketing, tak se mi zdají tady v Evropě dost bezradní. A diskuze "Zelení brázda 2011" a ostatní (např. články jak už jim šlapou motory dle normy IVb) tomu napovídají. Naproti tomu co dělá CNH mi přijde zase přehnané machrování a humbuk. Dle tvrzení všech distibutorů jsou všechny značky nejúspornější v DLG PowerMix testu () :D ttož už zbývá jen veřit Vám praktiům.
Tak čekám na Vaše názory. Ahoj

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1662
Registrován: 11 čer 2007 23:17
Bydliště: Rokycany-Radnicko

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod neznalek » 08 pro 2012 00:41

Sám se o novou techniku hodně zajímám a taky uvažuju o koupi nového tahouna. Z principu funkce se me osobne zamlouva spíš močovina než motor s pytlema na saze. Z principu funkce me vyplýva, že motor s močovinou je "tlumen" mimo motor...což je určitě +, taky sem zaslechl, že močovina je vhodnejsi pro traktory, ktere nemaji trvalou zátěž, málokdy se zahřejí nebo proste blafou na volnobeh..žv/ práce s nakladačem. Motory s pytlema na saze, tam udajne dochází mimo sezonu a při nestalem provozu/zatěžování k oxidacím a zanášení filtru. Což si osobně představuju jako zadehtovanej kotel...píšu to mozna trochu polopatě, ale bavim se s majiteli a obsluhami stroju, takže si troufam říct, že mam informace z první ruky. Nejvíc se mi libi argument, že močovina je další nápln navíc, která se musí hlídat :lol:, kdo si ohlída ostatní náplně ohlídá i tuhle a kdo ne, nema za volantem co dělat...

Příspěvky: 694
Registrován: 20 led 2007 09:54
Bydliště: SLOWAKIA

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod maclos » 08 pro 2012 09:48

Tiež som riešil do čoho ísť, a nakoniec som skončil u nám overenej starej rady JD6020 konkrétne 6420S, čo je "len" TIERII, ale mne to maximálne vyhovuje. Nemám chuť platiť za tie senzory, čidlá, nové nádržky či pytlíky na popol :D na úkor zelených buzikov čo si vymieňajú gény v Bruseli.
Inak keby som predsa šiel do moderného systému, šiel by som do SCR a dal si to zablokovať (potom ostane krásny holý motor bez opätovného vdychovania nikotínu), minule som sa rozprával s chlapíkom čo takéto veci robí. Dokonca je to česká firma.

Příspěvky: 412
Registrován: 19 lis 2006 22:13

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod medulin » 08 pro 2012 11:27

Taky jsem napodzim vybíral traktor a volba padla na scr (zatim pozastaveno kůli pgrlf) Přijde mi že marketing stromu zaspal a nebo nemá vůbec čím argumentovat. Ovšem na netu se dají najít srovnávací videa napr claas http://www.youtube.com/watch?v=NGci9a-6 ... _embedded#! a john deere http://www.youtube.com/watch?v=9wKdj74qytU

Příspěvky: 555
Registrován: 20 zář 2011 12:06

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod tomous » 09 pro 2012 13:04

No já jsem zastánce starejch motorů bez moderních píč...n. Loni jsem koupil traktor bez CR a podobnejch blbostí a jsu spokojenej. Tom

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1662
Registrován: 11 čer 2007 23:17
Bydliště: Rokycany-Radnicko

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod neznalek » 09 pro 2012 13:53

tomous píše:No já jsem zastánce starejch motorů bez moderních píč...n. Loni jsem koupil traktor bez CR a podobnejch blbostí a jsu spokojenej. Tom


ano to je určitě hezké, sám sdílím tento názor. Nicméně v dohledné době se novej stroj bez techto serepetiček už prostě nesežene, takže na výběr už nebude....

Příspěvky: 112
Registrován: 28 říj 2008 21:00
Bydliště: Vých. Slowensko

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod Frantík SK » 09 pro 2012 20:12

Po 9 mesiacoch skúseností s SCR možno len doporučiť. Po novom roku sa nový traktor s TIER 3 už nebude dať kúpiť, jedine ak nejaký skladový kus. V apríli sme kúpili Valtru T213 s motorom SCR. Súčasne sa objednal plastový 1000l kontajner Ad Blue+ čerpadlo s prietokomerom. Spotreba vychádza cca 0,8l/mth alebo približne v pomere 4l/100l nafty. Tankovať stačí raz denne pri rannej údržbe, zaberie to 2 minúty. Cena močoviny cca 0,40 €/l +DPH pri odbere celého kontajnera, viem že do kamiónov ju kupujú drahšie ako nalievanú, takže sa oplatí kúpiť pri väčšej spotrebe v podniku naraz celý kontajner alebo min. 200l sud. Okolo výhodnosti prevádzky SCR motora sa robí skutočne marketingový humbug, pravda je taká že spotreba oproti starej Valtre s "nepriškrteným" motorom je rovnaká, prípadne nejaké to percento vyššia (rovnako to bude aj u iných značiek). Ak by sa ale zobrali dva identické motory s rovnakým výkonom naladené na TIER 4 jeden vybavený SCR a druhý EGR+DPF, tak SCR bude skutočne mať spotrebu nižšiu min. o 10%, čo ďaleko preváži cenu spotrebovanej močoviny. Osobne čakám, že JD ako posledný mohykán nakoniec aj tak skončí pri SCR.
Osobne by som chcel najradšej úplne nový traktor z polovice 90.tych rokov, poctivé železo ako JD 8000, Case Magnum 7200, Fendt Favorit alebo Valtru Mega :D
Byť poľnohospodárom nie je povolanie, ale poslanie.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod poulm » 10 pro 2012 20:34

Já bych si s tím moc hlavu nelámal jestli se trápit systémem s filtrem tuhých částic nebo šplichat hnojivo do výfuku.
Obojí se dá úspěšně odstavit a jezdit bez toho,jen to chce toho správného počítačového guru s laptopem a trochu se v tom tu a tam povrtat.
Samozřejmě to chce bokem trochu prokonzultovat se servisáky,kvůli záruce,garančkám a dalším těm věcem,které jsou spojeny s fungl novými traktory.
Běžně se to řeší i u osobních a nákladních aut.
Jinak všechny tyto již nazvané "serepetičky" taky odsuzuji,jenom člověku komplikují život,zdražují provoz a výsledek je stejně k ničemu.

Myslím,že ty základní potřeby zemědělců na stroje se moc za posledních 70let moc nezměnili.Doma mám pěknou příručku,která je ke starým traktorům jako Z25 a starší a je tam pěkně psáno,že traktor má mít co nejmíň složitých součástek,aby tomu každý rozuměl,aby to umělo jezdit na jekékoli palivo od benzínu,přes naftu,topný olej,mazut až po rozpuštěné sádlo či lůj,prostě co se kde najde a hlavně aby to uměl opravti běžný kovář v každé dědině.
Tak mně napadá,proč ty hlavy pomazané neumí vyrobit podle těchto požadavků nové JD a další značky? :lol: :lol: :lol:
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Příspěvky: 30
Registrován: 08 kvě 2009 20:55

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod Medion » 11 pro 2012 21:56

Frantík SK píše:Po 9 mesiacoch skúseností s SCR možno len doporučiť. Po novom roku sa nový traktor s TIER 3 už nebude dať kúpiť, jedine ak nejaký skladový kus. V apríli sme kúpili Valtru T213 s motorom SCR. Súčasne sa objednal plastový 1000l kontajner Ad Blue+ čerpadlo s prietokomerom. Spotreba vychádza cca 0,8l/mth alebo približne v pomere 4l/100l nafty. Tankovať stačí raz denne pri rannej údržbe, zaberie to 2 minúty. Cena močoviny cca 0,40 €/l +DPH pri odbere celého kontajnera, viem že do kamiónov ju kupujú drahšie ako nalievanú, takže sa oplatí kúpiť pri väčšej spotrebe v podniku naraz celý kontajner alebo min. 200l sud. Okolo výhodnosti prevádzky SCR motora sa robí skutočne marketingový humbug, pravda je taká že spotreba oproti starej Valtre s "nepriškrteným" motorom je rovnaká, prípadne nejaké to percento vyššia (rovnako to bude aj u iných značiek). Ak by sa ale zobrali dva identické motory s rovnakým výkonom naladené na TIER 4 jeden vybavený SCR a druhý EGR+DPF, tak SCR bude skutočne mať spotrebu nižšiu min. o 10%, čo ďaleko preváži cenu spotrebovanej močoviny. Osobne čakám, že JD ako posledný mohykán nakoniec aj tak skončí pri SCR.
Osobne by som chcel najradšej úplne nový traktor z polovice 90.tych rokov, poctivé železo ako JD 8000, Case Magnum 7200, Fendt Favorit alebo Valtru Mega :D


Díky za příspěvek. Jen taková polemika. Když říkáš že stará Valtra (předpokládám že s EGR) a nová mají přibližně stejnou spotřebu a proti tomu traktory EGR+DPF o 10% vyšší tak mi něco nesedí, protože to by znamenalo že traktor s EGR+DPF bere více než jen traktor s EGR (a tam ta regenerace snad má vliv max procento), ale možná jsem tě špatně pochopil. Jinak souhlas s tím že na farmě už musíme hlídat tolik věcí že nějaké AdBlue se dá vyřešit jak jsi napsal jedním sudem nebo kontejnerem.
A taky souhlasím s tím že SCR se dá přes PC vyřadit z provozu (a nevím jak u traktorů ale u os. aut jde vyřadit i DPF) a věřím tomu že český národ to dělat bude tak mi je už teď líto si při koupi nového traktoru připlatit x-set tisíc Kč za takové úžasné systémy.... :(
P.S: znáte někdo traktor kde to vyřazené mají. Jak jim to šlape .... ?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod lukasbranka1 » 12 pro 2012 19:31

oboji ma svoje system SCR je vyrobne i programove jednoznacne jednoduzsi je to udelano tak ze motor produkuje velke mnozstvi nox a ty se resi ad blu ten se vaze na nox aje tady reseni pozor nema DPF ale DOC coz je katalyzator v nem probiha ta reakce s adblu
dal pro zajimavost nox jsou volne oxidy dusiku vysoce karcinogeni a skodliva vec vznika pri spalovani s prebytkem kysliku a pri vysokych spalovacich teplotach je to pro motor spatne logicky cim vice vzduchu motoru dam tim lip pojede a nebude kourit ale toto je pro politiky ti schvalili normy pro mnozstvi sazi nox a dalsi latky a vyvojarich motoru bylo tyto veci splnit bohuzel jednoduse to nejde

EGR je reseni stejneho emisniho problemu ale s druhe strany protoze nox vznika vysokou spalovaci teplotou tak je treba teplotu snizit a dela se to tak ze se prepusti presne zmerene nmozstvi vyfukovych plynu zpet do sani tim klesne pomer kysliku a tim i teplota spalovani a nox se prestane vytvaret ale zustanou saze a ty zbira DPF casem se zanasi a je treba ho vypalit to se dela tak ze se nastikuje male mnozstvi nafty pred filtr tam chytne ohriva DPF a dochazi k vypaleni cca kazych 20 mth zalezi na provoznich podminkach

tohle je pro normu tier 3B to ale neni konec vsichni skonci u final tier 4
a tuhle silenou normu jde splnit jedine kombinaci obou systemu dohromady a to plati pro vsechny vyrobce
uvidime s cim prijdou nejaka schemata jsem uz videl cim pozdeji to prijde tim lip
amerika uz toto ma tady je odkaz http://www.deere.com/en_US/docs/zmags/e ... chure.html
http://www.deere.com/wps/dcom/en_US/ser ... tier4.page
nasel jsem 2012 2015 jeste se to deli podle vykonu
http://www.deere.com/en_US/docs/zmags/e ... chure.html

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod poulm » 13 pro 2012 08:28

pěkné
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Příspěvky: 85
Registrován: 01 úno 2010 23:42

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod Pazdera » 13 pro 2012 19:12

Stejně si myslím ,že tyto normy ničemu nepomůžou akorát těm co vyrábí tyto věci jinak nám obyčejným lidem to nic nepřinese.

Příspěvky: 85
Registrován: 06 led 2008 00:22

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod Jano SK » 15 pro 2012 22:13

Vzdy je pre pouzivatela dobre ( pre nervy aj penazenku ), ked sa zmeny na motoroch a strojoch robia pre nich. Celna tato emisna saskaren isla po politickej linii, systemom prikazov a nariadeni bez ohladu na straty. Vyvoj by pri motoroch prebiehal dalej aj bez tychto noriem, len by sa daval doraz na mozno ine faktory - spotrebu a pod., neverim ze dnes by nove stroje jazdili v kudoloch dymu. Skoky v emisiach boli extremne nielen co sa tyka poklesu NOx a sadzi ( a este bude skok NOx Stage IIIB na Stage IV z 1,5 na 0,3, co je - 80%!), ale hlavne casoveho terminu, kedy sa to muselo stihat. Platnost jednotlivych emisnych normie ( 3 roky Stage IIIa, IIIb) je tiez pekny darcek, pretoze platit vyvoj noveho motoru, ktory sa moze pouzivat 3 roky ma tiez svoje nasledky - rast ceny strojov. Od 2014 bude Stage IV, ktora ma zatial nazov Final Stage, ale finalna nemusi byt... pocul som nazor, ze dalsia norma sa bude zaoberat znizovanim mernej spotreby pri zachovani vysky emisii.

Dnes je jasne, ze Stage IV od 2014 vsetci pojdu na mix SCR / EGR - U JD to bude kombinacia "vela EGR / malo SCR", u vsetkych ostatnych "malo EGR / vela SCR". Otazka je, kde bude spodna hranica vykonu, kde staci iba EGR. Zatial to je okolo 100 HP pre aktualnu Stage IIIB - tam ma okrem JD system EGR aj CNH a AGCO.
Zatial Stage IV:

JD : EGR/SCR + DPF od 85 hp vyssie ( PowerTech PWS 4.5 a vsetky vacsie motory )
AGCO: EGR / SCR bez DPF pre 8.4 l motor ( cca.250 HP vyssie , teda asi aj novy 12 valec 16.8 l ), motory mensie ako 8.4 l asi iba SCR?

P.S. 1 - ako vyzera zivotnost DPF filtrov u JD novej rady ? nejeka realne skusenosti ?
P.S.2 - ako to spravili v Zetor, ze jedini na svete vedia Stage IIIb motor bez elektroniky?

Příspěvky: 85
Registrován: 01 úno 2010 23:42

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod Pazdera » 16 pro 2012 11:25

Co vím tak u zetoru to udělali tak ,že udělaly 16ventilovou hlavu plus přidali filtr pevných částic .

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Močovina versus filtr částic - postřehy po roce praxe

Příspěvekod lukasbranka1 » 25 pro 2012 11:58

regenerace cca 20 mth velka regenerace na zastaveni jeste se nekonaly
vymena podle vyrobce 5000mth ale toto jeste neni overeno
posunuli serizeni ventilu na 5000mth asi proto ze filtr castic musi ven skrz ventiloveho vika pak pujde vse na jednou

Zpět na Všeobecná diskuze

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků