Zkušenosti s naváděním strojů dle GPS

Příspěvky: 221
Registrován: 13 pro 2006 18:10

Zkušenosti s naváděním strojů dle GPS

Příspěvekod chomyz » 01 pro 2007 16:12

Máte nějaké praktické zkušenosti s funkčností a spolehlivostí automatického navádění jakýchkoli strojů dle GPS? Nemyslím ty, diodové ukazatele které naháníte volantem, ale skutečné zabudované automat. řízení nebo tzv. výměnné volanty a obdobné způsoby. Dá se na to spolehnout v noci, jaká je pokryvnost signálu atd. Skoro každá firma to dnes nabízí ale když po tom člověk pátrá, tak to s tím není až tak jednoduché. Jaké přesnosti docilujete a s jakým korekčním signálem? Má někdo zkušenosti s vlastní referenční stanicí?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 647
Registrován: 18 lis 2005 18:32
Bydliště: Šumperk

Příspěvekod Kuba Medera » 01 pro 2007 19:20

Na podzim byla zapůjčena k novému JD řady 8030 navigace JD,co se týče nastavení nebyl problém,jednoduché.Co se týče signálu,tak třeba strácel signál když byl pod kopcem a neměl signál pod drátama VN,jinak všude ve dne v noci,akorát co mi říkalo vedení tak cena není zrovna nejnižší a navíc se u toho prej platí poplatek za družici.

Příspěvky: 221
Registrován: 13 pro 2006 18:10

Příspěvekod chomyz » 02 pro 2007 10:46

Poplatek by měl být až za signál s větší přesností než Egnos, tuším dělá cca 30 tisíc na půl roku, to by nebylo tak hrozné, celá výbava traktoru nebo jiného stroje stojí fakt hodně, proto pátrám po zkušenostech, ne jestli se to vyplatí - pokud to funguje tak určitě, ale jak je to spolehlivé pač u nás při 2 zkouškách na JD to taky ztrácelo signál a polí které jsou v dolinách, za lesem atd. je hafo :) Na západě jsem moc neviděl že by si někdo stěžoval na špatný signál. Možná by výpadky signálu a cenu za poplatky na korekční signál mohla eliminovat ta RTK stanice, ale nějak mi není jasné, jak zajistit aby ji první noc někdo neukradl :)

Uživatelský avatar
Příspěvky: 647
Registrován: 18 lis 2005 18:32
Bydliště: Šumperk

Příspěvekod Kuba Medera » 02 pro 2007 13:06

Na JD 8030 už je všechno připraveno pro GPS,je to navedeny na servo,takže stačí hodit přijmač na střechu,zapojit v kabině monitor a kabely a jedeš.Po měsíci zkoušky u tohoto traktoru byla GPS připojena k JD 6910 na setí,tam už byl problém,bylo to napojený na volant.Přesnost takřka žádná.Když se nastavila menší citlivost vynechával a musel to stejně znovu přejet.Pak se zase nastavila větši citlivost a traktor přesejval víc jak při použití znamenáků.Pak se zase šachovalo s tím,že má traktor lehkej předek a tak si zatáčí jak chce,tak vedení dovezlo 4 metráky závaží.Taky to nepomohlo.

Příspěvky: 1427
Registrován: 17 lis 2005 18:03
Bydliště: okolí Vyškova

Příspěvekod Jan Sedlák » 02 pro 2007 20:02

Řady oo10 nebyly pro tento systém ještě připraveny tak jako nové. Při přemísťování by se měl zkalibrovat kvůli poloze na stroji, resp. 8330 a 6910 mají jiný rozvor a tudíž i jiný poloměr zatáčení. To má na přesnost vliv. Stejně tak mlátičky, řezačky. Potom to nefunguje jak by mělo. Není to těžká věc, je na celej systém poměrně dobrý návod. Proto možná nešel na té 6910 jak by měl. Na podzim sem viděl že mají GPS na 8410 v Zemu na Bučovicku, ale nedostal jsem se tam abych zjistil jak to funguje na starším traktoru.
Pokud by tomělo být na nové řady 8020 a 8030 tak by to mělo fungovat bez obav. T.č. sem v Ras Rostěnice proháněl po polích 8520 s Green Star. Traktor jezdil prakticky celé jaro s Rauchem, tam nebyl problem že by nefungoval signál přes den i v nížinách. S kompaktorem akorát se mě stalo že ztratil z dosahu nad ránem na hodinu. Jinak funkčnost bez obav. Na traktoru jsme se střídaly v pěti lidech a nikdo neměl problem s nastavením, ovládáním. Při zadávání záběru by se měla dávat rezerva, při 6m 5,9... atd, při setí nevím ale asi na plný záběr + šířka řádku třeba u kukuřice. Zajímalo by mě jak fungují systémy od Agca Auto Quide.

Příspěvky: 141
Registrován: 01 pro 2006 23:42
Bydliště: Benešovsko

Příspěvekod JD8200 » 02 pro 2007 20:49

Taky se musím pochlubit se zkušeností. Měl sem to sice jen na 2 dny ale spokojenost uplně maximální.Měl sem to na JD8430.Jedn den sem s tím sel s nesenou kombinací a tam to bylo přesně jak říkal Kuba,a na svahu to dělalo chyby že jsem musel řídit raději sám.Druhý den sem to měl na 8 metrovým kompaktoru a to bylo jiný kafe.Je tam bezva to že člověk se nemusí točit na krátko ale jet treba ob líchu a pak jet zpět. Se signálem sem problemy vubec neměl ani pod vysokým napětím a ani když jsem byl v dolíku kde ani na mobilech není signál.
Myslím si že toto není moc na nesené stroje,tam se dociluje špatně citlivost ale na tažené to je super.
MICHAL

Uživatelský avatar
Příspěvky: 806
Registrován: 17 lis 2005 10:49
Bydliště: Blansko

Příspěvekod Petrrrr » 02 pro 2007 22:00

O žních jsem měl možnost si zkusit navigaci na kombajnu. Konkrétně se jednalo o navigaci AutoTrac. A můžu říct, že jak si na to člověk jednou zvykne, tak už si jen těžko odvyká. Je to věc naprosto perfektní. Se signálem nebyl žádnej problém a to ať někde v údolí či pod větrolamem nebo v noci. Jedinej problém byl že jsme nikdy nejezdili na poli sami, pokaždý s kombajnem s jiným záběrem, takže buď jsme si museli dělat vlastní záhon nebo při každém najetí do porostu si změnit přímku.
Jinak podle zkušeností řidiče z STXsa 530 s navigací Trimble, údajně občas vypadává, hlavně pod větrolamem. :)
Naposledy upravil Petrrrr dne 03 pro 2007 16:14, celkově upraveno 1

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 03 pro 2007 09:19

mám odjetou třetí sezónu s JD AutoTrac ... používám to takřka na všechny polní práce.. a musím říc že výpadky jsou ale daly by se za ty 3 roky spočítat na prstech jedné ruky :wink: je také fakt že za dobu co to použivám se přesnost a i spolehlivost výrazně zlepšila... a co je nejdůležitější - celý systém (i s tím co je již zabudováno z fabriky) se již zaplatil
-- největší úspory se dosáhne při setí - když zaseju pole 6-ti metrovou sečkou a mám nastaven záběr přesně na 6m tak jsem schopen ušetřit kolem 3-7 % plochy a to znamená 3-7% osiva+nafta+čas a následně postřik+nafta+čas , hnojiva+nafta+čas a pak také když je trochu šikovnej kombajnér tak ani nemusí mít navádění a je schopen se celkem držet a také ušetřit naftu a čas, pak se také mnohem lépe načíná orba podle kolejáků - nevyjdou takové klíny
podlé mé zkušenosti se mi takto "zmenšily plochy" při vstupech ale výtěžek zůstal stejný

dále je možno uplatňit systém hospodaření CTF (Controlled Traffic Farming) ale to je lepší mít více strojů s AT ale pak ta návratnost a tedy i následná výtěžnost je o něco lepší :idea:

pak je tu ještě jedna výhoda ale ta se velice špatně vyjadřuje v penězích.. a to je komfort který snižuje únavu řidiče a ten pak logicky dělá méně chyb a má více prostoru věnovat se tomu co dělá :idea: :!:

sám mám takovou trochu kuriózní příhodu - díky tomu že jezdím většinou otočen dozadu tak sem si jednou všim jak mi vypadl čep od lávky na sečce a stihl jsem to zašlápnout tak že jsem nepřejel tu lávku a i jsem našel ten čep :D
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 221
Registrován: 13 pro 2006 18:10

Příspěvekod chomyz » 03 pro 2007 18:14

Hm, tak vypadá, že to není až tak nejhorší s tou spolehlivostí... Snad by to pomohlo při setí v noci, kdy je při minimalizaci velmi špatná viditelnost znamenáku při záběru sejačky 12m. Otázka je, jestli by to s lepším korekčním signálem dokázalo set kukuřici tak přesně, aby šlo po 16ř. sejačce sklízet 12ř. adaptérem?

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 03 pro 2007 19:51

já znamenáky vůbec nepoužívám takže mne nezajímá jestli vidim 10km do dálky nebo sotva na haubnu a s použitím GS2 monitoru nemusíš vidět teoreticky vůbec nic protože tam je označená hranice pole a souvratí a daj se uložit i jakékoliv překážky sloupy apod.

k té kuku ...myslim že šlo ... seju s tím řepu a když jsem si dělal zkoušku tak dopadla následovně - na 1 km cca 20 měření - chyba se
skutečně vejde do +-7 cm tzn řádky od sebe byly 38 až 52 cm daleko(používám SF2 licenci)

ovšem tuto přesnost je schopen dosáhnout jen na velice dobře připraveném poli a se zkušenou obsluhou - protože největší "nepřítel" přesnosti není přesnost samotné GPS navigace( ta je už dostatečná) ale schopnost traktoru udržet rovnou stopu a proto přesnost na poli je vždy velice závislá na tom jak traktor ujíždí, jak se boří, a taky kimácení kabiny nedělá dobrotu...a proto je dobré vždy správně nastavit AT na dané podmínky a také zvolit správnou rychlost ( i tu musí člověk regulovat podle AT) a to chce trochu praxe


akorát bych ještě zmínil jednu nevýhodu AT o které se moc nemluví : po přijetí na pole chvilku(20-80 min) trvá než se AT "zahřeje" a dosáhne tak požadované přesnosti ale tento čas se dá využít na údržbu traktoru nebo zařízení jen s tím rozdílem že to člověk dělá na poli a ne doma akorát to trochu otravuje když člověk přejíždí během dne...
zemědělství není práce, ale styl života

Zpět na Co se sem nevešlo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků