Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 28 pro 2009 12:55

Dobrý den chtěl bych založit tohle vlákno, jelikož se tu hodně mluví o spotřebách motorů různých značek traktorů. Mě by zajímalo, jak je možné snižovat otáčky u motorů aby je to nepoškodilo.

Já kolupil 6430 standard 117 koní, zatím nemám takové stroje abych plně využil výkon.
Proto jezdím na nízké otáčky motoru, kvuli spotřebě a zbytečnému točení motoru ve vysokých otáčkách,

Je pro motor případně převodovku špatné jezdit např po rovině s diskovou rotačkou na 1000 ot /PTO pri otáčkách motoru 1200 ot/min motoru točí kolem 500 ot PTO za min. spotřeba kolem 5l/Mth.

Chci vědět argumenty čím by to mohlo škodit myslím že mazání je tu dostatečné a na převodoku by to nemělo mít také vliv

Díky a pište i o konkurenci informací není nikdy dosti a myslím že spotřeba v dnešních motorech závisí na způsobu jízdy a hlavně nízkých otáčkách.

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 28 pro 2009 15:04

Napište prosím, v jakých otáčkách motoru pracujete s jakými stroji. díky a pokud možno spotřeby.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1662
Registrován: 11 čer 2007 23:17
Bydliště: Rokycany-Radnicko

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod neznalek » 28 pro 2009 15:24

Nikdy nejezdím přes 1900ot./min,kromě práce s ČN, ke jezdím na volnoběh. Ideální u rozsah u težkých prací vidim nekde mezi 1500-1800 ( to mi turbo plní plnym tlakem, mam dodělany ukazatel). Podotykám, mam sestiválcový motor s turbem bez CR( a možná sem i rád:)).Spotřebu s práci s ČN sem nikdy nepočítal, nikdy se mi nepodařilo vyjet plnou nádrž a pokažde se mi k pumpě nechtělo, nicméně v těžkých pracech jako je orba, příprava, kombinace se vždy vejdu mezi 9-15l/ha, podle toho co táhnu a kdo me zná, ví, že traktor v tomhle směru vubec nešetřim :) . Ovšem hodně záleží na charakteristikách daného motoru a použité převodovce, to první se leckdy špatně dohledává a to druhe je bud dané nebo podle vkusu každého soudruha :D

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod lukasbranka1 » 28 pro 2009 19:02

jednoduše řečeno u novych motoru pohybovat se kolem největšiho kroutaku a ztěžovat co snese nejekonomičteji to je na plny plyn a zatiženy natolik aby běžel na největšim kroutaku je pravda že se to těško dodržuje ale při využiti ruznych omezeni motoru se da k tomuto stavu ořibližit

pokud neni možno tohoto docilit přiliš lechke nařadi lechka prace tak vyrobce nedoporučuje dlouhodoby provoz na vonoběch doporučuji cca . 1600otm pokud pojede trvale seti , sekačka ,atd . niž bych asi už nešel muže dochazet k usazovani sazi v potrubi vzniku karbonu a tak .a hlidat teplotu motoru v těhle stavech se rad špatně zahřiva a podchlazeny motor je špatně neměl ba jit pod 80stupnu aby splnil emise tak ma mit 90stupnu jeden takovy stroj mam a dostal jine termostaty a je ok

prace s nakladačem tam bych to neřešil plyn na noze a občas podle potřeby přidat ubrat a tak

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 28 pro 2009 20:01

Dobrý den pánové,
vznětové motory na zemědělských strojích (na rozdíl od osobních či nákladních aut) používají tzv. regulaci na otáčky, tj. plynovým táhlem nenastavujeme dávku paliva, ale pouze požadovanou hodnotu otáček motoru, které jsou poté za pomoci mechanického či elektronického regulátoru udržovány tak, že regulátor ovlivňuje dávku paliva pomocí regulační (přestavné) tyče ve vstřikovacím čerpadle. Pracovní bod vznětového motoru je ovlivňován kvalitativní palivouvou směsí (stejný objem vzduchu, různý ovjem paliva) (žážehové - kvantitativní - poměr vzduch/palivo se udržuje na 1.4, ale pomocí klapky se mění množstvý palivové směsi ve válci).
Pro vznětový motor jsou vhodnější nižší provozní otáčky, než motor vytáčet k max. otáčkám. Je otázkou, co dělám,( zda potřebuji konstantní pojezdovou rychlost, konstantní otáčky hřídele, nebo jedu na max. rychlost.). Např. při orbě mohu jet na max. otáčky stejně rychle jako když bych dal vyšší rychlost a menčí otáčky (tahle varianta žere méně).
Vznětový motor by se měl trvale bez problémů provozovat někde od 40-45% otáček do cca 80-90% otáček. Nad 90% by to mělo být s rozvahou, protože to není moc ekonomické.
Provozní oblast otáček by měl ovšem stanovit výrobce v návodu k použití (např. motor T72 výrobce nedoporučuje dlouhodobě provozovat na 1340 1/min, asi jsou tam nějaké vibrace), stejně jako by měla být v návodu uvedena kompletní charakteristika motoru včetně spotřeby. Takové ty dva kopečky (moment a výkon na otáčkách) jsou nic neříkající údaje (je to jen jeden z mnoha možných řezů charakteristikou a ještě k tomu bez spotřeby), podle kterých se opravdu nedá pořádně usuzovat, na provozní oblasti motoru.
Některé moderní motory s el. regulátorem mají ekonomický režim, kdy si mohu tlačítkem zvolit zda chci větší výkon nebo lepší spotřebu.
Překovejme meče v pluhy a naopak

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod lukasbranka1 » 28 pro 2009 23:02

jen doplnim u těch benzinovych motoru poměr bezin vzduch je tzv . epsilon je od 1- 13až 1-15 v kg mimo tyto hranice to směs prostě nejde zapalit zbytek je spravně ještě lambda sonda hlida zbytkovy kyslik a podle toho taky zasahuje dnešni motory maji ty lambdy dvě před a za katem celkově je to ještě trošku složitějši ale spiš k těm dieslum
obecně dneska už žadny novy motor nema přimo spojeny pedal s čerpadlem pedal je jen snimač ktery řika ECU požadavek na otačky motoru zbytek řeši ECU je to tak že v jednotce je nahrana mapa chovani motoru předvstřik zatiženi otačky ,davka (čas v m s),postaveni VGA, teploty, postaveni kliky, otačky turba, tlak turba a spousta dalšich věci aby to nebylo malo tak do toho všeho ještě keca jednotka převodovky
stejny objem vzduchu obecně řečeno čim vice vzduchu tim lepe ale tlak se stale meni nejvetši je na největšim kroutaku a VGA se stara aby toho dosahl co nejspiš a udržel co nejdyl , EGR recyrkulace vyfukovych plynu ,
cely tento system se stara o chod motoru jako celku taky mi ti přijde složite ale jinak by nesplnil emisni limity u poslednich motoru je dokonce každy vstřikovač samostatně označen kodem ktery udava jeho chovani protože i kdyš se vyraběji stejně tak nejsou stejne
s těch nesmyslnych křivek se da vyčist uplně vše ten kdo je nechape pro toho tahle diskuse nema cenu
okolo tohoto tematu se da psat hodiny to co jsem napsal je jen zlomek tehle problematiky spiš se zabyvam řešeni problemu proto je třeba o tom něco vědět

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod poulm » 29 pro 2009 14:01

Zdravím všechny,tahle diskuze mne zajímá a proto se rád připojím se svými znalostmi.
Co se týče provozních otáček motoru, tak se to dá nejjednodušší cestou odhadnout dlouhodobým sledováním, ale problém je, že se za traktor připojuje všechno možné, ale nejvíc je to vidě snad u orby.
Tady se už nakouslo, že každý motor má svojí tzv. "OTÁČKOVOU CHARAKTERISTIKU", z té se dá vyčíst mnohé. Dál k motoru by měla být správně ušitá převodovka, která má svůj tzv. "PILOVÝ DIAGRAM" a závěrem traktor jako celek má tazv. "TAHOVOU CHARAKTERISTIKU".

Problém je,že ani při koupi nového traktoru tohle neobdržíte a pak nevíte v jakém režimu jezdit s co nejnižší spotřebou.
Pokud se vám zadaří,tak akorát dostanete oné dva zmiňované kopečky výkonu a krouťáku, které jsou vám k ničemu. Tomuto grafu se říká "VNĚJŠÍ OTÁČKOVÁ CHARAKTERISTIKA" doplněná o spotřebu, bohužel, pro uživatele je i tato charakteristika k ničemu, protože je měřená od maximálních otáček směrem dolů při maximálně sešlápnutém plynu s plynule roustoucím zatížením motoru, respektive se jedná o strop co je ze sebe motor schopný vydat, ale takhle nikdo nejezdí. Proto se musíte shánět po tzv. "ÚPLNÉ OTÁČKOVÉ CHARAKTERISTICE". Tohle je už konkrétní mnohogram, kde jsou vykreslené kroutící momenty,výkony a spotřeby při různém zatížení motoru, vetšinou se to měří po 10ti procentech,z toho už vypadne nějaká představa o motoru. Samozřejmě se dá měři i po jednom procentu nebo i jemněji, ale o to je to náročnější a graf hustčí.

Hodně obecně se dá odhadovat,že oblast nejoptimálnější spotřeby na výkon je přibližně,když je motor zatížený na 80% a otáčky se drží v oblasti, kde je největší kroutící moment. To je ovšem ideální stav a úkolem řidiče je se k němu co nejvíc přibližovat řazením,úpravou rychlosti,záběrem stroje nebo jeho pracovní hloubkou atp. Jednoduše řečeno, nízké i vysoké otáčky jsou špatné, ideální je jezdit kolem toho středu v rozmezí 1400-1800 ot.

V grafech se uvádí tzv. "měrná spotřeba" se zajímavou jednotkou (g/kW.h). Jednoduše řečeno, je to množství paliva v gramech na jednu kilowatu vyprodukovaného výkonu motorem po dobu jedné hodiny. Dobré motory ji mají někde kolem 180 g/kW.h . Samozřejmě čím menší tím lepší.

Tato problematika je opravdu rozsáhlá a dá se kolem toho diskutovat měsíce.
Pro ty co se chtějí o to víc zajímat a ledacos si nastudovat tak je pěkné čtení na stránkách výzkumné laboratoře pro měření charakteristik motorů na Mendelove zemědělské a lesnické univerzitě v Brně:

http://kiwi.mendelu.cz/~xcupera/html/prostud.htm
http://kiwi.mendelu.cz/~xcupera/docs/charmot.pdf
http://kiwi.mendelu.cz/~xcupera/html/dynamtr.htm
http://kiwi.mendelu.cz/~xcupera/html/vyhodnoceni.htm
http://kiwi.mendelu.cz/~xcupera/html/dynamos.htm

Možná to vše vypadá hodně věděcky, ale věřte, že bez znalosti této problematiky nebudete pořádně umět ekonomicky provozovat nějaký silný traktor, čím silnější,tím ty rozdíly v nákladech v neuvážených režimech provozu budou větší.
A to platí nejen o nových , ale i o těch starých traktorech.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 29 pro 2009 19:08

Dík za Epsilon, za mého studia jsme tomu říkali lambda, jde v podstatě o totéž. Pozor na motory na chudou směs se vstřikováním benzínu do válce.

Pozor na tu měrnou spotřebu. Ta se také měří různě (různé normy určují, co se má započítat a co ne, kompresor, ventilátor, atd).
Ať už se na to díváte zleva nebo zprava, musíte do spotřeby započítat také energie na různé posilovače, účinnosti převodovky, hydraulika, pneu atd.
Jediná možnost tohle všechno alespoň trošku podchytit je pomocí tzv. pojízdného dynamometru, kdy se dají změřit celkem slušně tahoné charakteristiky stroje. Rozdíl ve spotřebě mezi starším motorem (30-10 let) a novým je řádově asi 10-15%.
Přínosem je load sensing hydraulika, spínaný kompresor a pohon ventilátoru. Z tohoto důvodu se mi libí JD 7530 E Premium. Dobře s motorem pracuje i Fend Vario (převodovka má trošku horší účinnost, ale va výsledku to není špatný.
Já jako uživatel bych ocenil, aby otáčková a tahová charakteristika spoječně s diagramem převodovky byly povinnou součástí návodu. Jinak se jedná o klamání spotřebitele. Všichni výrobci tyhle informace mají, ale zámněrně je nezveřejňují, stejně jako mají prodejci tajné ceny svých produktů (když nebude v krámu cenovka u rohlíku, ČOI vysadí pekelnou pokutu).
Překovejme meče v pluhy a naopak

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod poulm » 29 pro 2009 20:51

Add "miki", vidím, že jsi jako první pochopil o co mi šlo. Ve většině případech při prodeji nového traktoru se jedná o klamání spotřebitele, bohužel nejenom při prodeji traktoru,ale i nákladního či osobního auta, pořád je to jedno a to samé.

Já osobně jsem si to jednou vyzkoušel: Voháknul jsem se do kvádru, vzal si kufřík a vydal se do krámku JD na předminulém "TechAgru" v Brně. Zalíbil se mi tam jeden vystavovaný traktor,přes 200 koní, tuším nějaká 8mi tisícová řada v té době.
Projevil jsem o tento konkrétní traktor zájem a začal jsem poslopuchat. Byla mi vychvalována klimatizace, komford řidiče, snadná obsluha a mnohé další. Po hodině jsem se začal ptát k tomuto konkrétnímu traktoru na ne úplnou, ale na vnější otáčkovou charakteristiku, nějaký diagram k převodovce, něco k průběhu zvedací síle hydrauliky a konče tahovým diagramem. Věřte, že jsem se nedozvěděl vůbec nic a místy mi připadalo, že jsem se na prodejce ptal ufonsky.

Vy co chcete kupovat nový traktor, tak neutraťte své "miliony" za traktor, o kterém nic nevíte!
Jen dobrá rada, vím o čem mluvím.
Tak hektarům zdar.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod lukasbranka1 » 29 pro 2009 23:11

prodejci o těhle věcech většinou vubec nic nevi jsou vzdělani uplně někde jinde a pokud ne tak tohle nikdy nemuseli řešit
raději se ptejte přimo servisaku pokud maji zajem tak vědi uplně všechno a co nevědi tak to umi najit v PC nejde vědět vše

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 29 pro 2009 23:44

lukasbranka1 píše:prodejci o těhle věcech většinou vubec nic nevi jsou vzdělani uplně někde jinde a pokud ne tak tohle nikdy nemuseli řešit
raději se ptejte přimo servisaku pokud maji zajem tak vědi uplně všechno a co nevědi tak to umi najit v PC nejde vědět vše


souhlasím, člověk nemůže vše vědět, ale praxe je bohužel taková, a pokud se bavíme o velkých podnicích tak tam to chodí tak kdo dá víc do kapsy toho písničky zpíváme at je to u postřiků, hnojiv tak zemědělské techniky. takový příklad jako první nový traktor si koupili 7810 ted na ní mají najeto nevím přesně ale kolem 15 000 Mth, mají kolem 1500 ha 1000 orné s tím to traktorem celou výměru sejí, dělají senáže senážním vozem, atd. jediné co jim za celou dobu odešlo byl vývodák nové lamely (ale po tom záhulu co dostává téměř vše přes vývodák není se čemu divit), mechanizátor je s ním nadmíru spokojen, jenže pak malinké lobby a přišli mccornick a tam už jsou prolémy elektrika, pořád se v tom servis hrabe ale to jsou 115k,

k těm motorům, je teda podle vás pro motor špatné jezdit třeba na 1100 ot/min při sečení např žací lištou? ne takový záběr jako orba, nebo jezdit 1400 ot při orbě s menším pluhem když není větší? je to pro motor špatné nebo je to v pohodě

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod poulm » 30 pro 2009 11:14

Pokud se ten motor v těch nízkých otáčkách nebude dusit a pojede volně na nějakých cca 30% zátěže, tak by mu to po mechanické stránce nemělo moc vadit. Ale jak již bylo řečeno, pokud je přeplňovaný, tak turbo nebude plnit, může být špatná provozní teplota, může se zakarbonovávat atp.V nízkých otáčkách je i menší tlak oleje pro mazaní motoru, může to vadit i převodovce pokud tam máš nějaké planetové převody,násobič nebo jiné mechanizmy ovládané hydraulicky, tak opět nízké otáčky=nižší tlak, pak dochází k prokluzu a rychlému opotřebení. Pokud máš čistě mechanickou převodovku, tak tam problém není.

Dám jeden příklad, u nás v místním kolchozu jeden traktorista uměl 2x za rok zlikvidovat násobič a to jen z důvodu, že drncal pořád na 1000ot a nenechal si to rozmluvit, tak ho strčili do Z7011 a už jen vozil krmivo do kravína.
Je třeba u konkrétního traktoru dobře popřemýšlet,ať člověk v dobré víře neudělá víc škody jak užitku. Nebo opravdu dát řeč s nějakým servisákem co tomu konkrétnímu typu opravdu rozumí.

Já osobně bych jezdil aspoň na 1400-1600ot, motoru to určitě neublíží a budu mít jistotu že se něco nepodělá, aspoň má pak motor dostatek úhlové setrvačnosti na náhlé zatížení.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 30 pro 2009 14:41

No to je právě problém, že při koupi ti nikdo nic neřekne v návodu je jen o kolik můžou poklesnou otáčky při zatížení. Poptám se na ty spojky. No a pokud jezdil ten v tom družstvě s Crystalem jen 1000 na zajíce tak to se nedivím že to oddělal, dík za radu

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 30 pro 2009 16:48

Správný prodejce by mněl zaprve vědět jaké zboží prodává, co zákazník potřebuje, jak si stojí v porovnání s konkurencí a teprve potom hledat úplatky, nikoli obráceně.
Já nechci, aby mně nějaký čičmunda, kterému je jedno zda prodává rohlík nebo traktor (přitom na tržnici by neprodal metrák brambor), dával dopodrobna perfektní technické informace, ale chci mít tyto informace (kompletní technickou dokumentaci (již zmiňované charakteristiky, perfektní návod, katalog ND atd. k dispozici)).
Co se týče servisáků, záleží na koho narazíte, ale tyhle informace nikdo z nich nemá, prostě nejsou veřejně přístupné. Občas se něco dostane z nějaké školy nebo zkušebny, ale jinak nic, ani na internetu.
Onehdy jsem listoval knihovnou a narazil jsem na nádherné návody na JAWU 250, Zetor 2011,3011, PV3S, T72, T130,DT75, Zetor 5211-7745. Perfektní dokumentace, řezy, postupy, grafy, katalogy. Před 17 roky jsem si koupil farmářskou pilu Stihl, kde byl katalog ND součástí návodu, přede dvěma měsíci jsem si koupil profi Stihl 660, návod je stejně tlustý, ale katalog tam již není, jak pilu udržovat a jak se o ni starat, tak to je mnohem stručnější, zato tam přibylo bezpečnostních a jiných pro provoz a údržbu nepodstatných keců.
Současná dokumentace je hodně ořezaná (stačilo by jedno CD nebo DVD, kam se vše vejde.
Vše je věcí politiků, loby a legislativy.
Překovejme meče v pluhy a naopak

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod lukasbranka1 » 31 pro 2009 19:56

u každeho noveho JD je standartně česky navod k obsluze a v angickem jazyce katalog nahradnich dilu plus CD s přislušenstvim (věci k dodělani světla zavěsy a ruzne jine přidavne nadrže sady atd.)ale toto CD se kolikrat ani k zakaznikovi nedostane kolikrat ani nepřijde (dalši věci je že je cele v angličtině pro mě super ale proč někomu motat hlavu už tak s ji s toho maji dost zamotanou )a kdyš chtěji něco konkretnicho tak se to řeši osobně.

informace o motorech nejsou zas tak tajne v (servis advaisor)nevim jak se to přesně piše je uplně všechno co by koho zajimalo
spiš servisaci co je znaš s tim programem neumi pracovat a nebo se jim to nechce hledat na papiře je nenajdeš .a tento program maji všichni A prodejci nebo spiš jejich servisy ten program samozdřejmě (neni volny ) je placeny obnovuje se každe 3 měsice
přes tenhle program se připojuji ke strojum dokonce i k samotnym motorum v cizich strojich jako třeha vrtne soupravy pře něj se klalibruje a děla uplně vše a obsahuje veškere servisni postupy navody nastaveni . proto se v něm orientovat neni tak jednoduche chce to trochu cviku a ještě pouze 4 jazyky pro mě ANGLICKY je nožnost německy španělsky francusky
česky nikdy nebude JD je tak velka firma že by ho museli udelat do všech jaziku na svetě a to je blbost tak proto anglicky
a na internetu to snad nemysliš važne v republice je cca odhadem 100 lidi kteři tim programem vladnou n nevěřim že byto někdo pustil na internet myslim že by to ani nešlo ale katalog najdeš v americe ale jen pro jejich stroje i pro evropske ale pod americkym označenim
http://jdpc.deere.com/jdpc/servlet/com. ... ervlet_Alt

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 01 led 2010 14:07

Sám píšeš, že to CD ani k zákazníkovi nedostane. Já mám obavu, že se k zákaznikovi nedostane ani ten nepřeložený katalog. Pokud by ho totiž někdo přiložil, již by to byla součást návodu k obsluze a jako návod by musel být dostupný potom nejen v ČJ, ale i v ostatních jazycích EU. Osobní řešení znamená buď návštěsu servisu nebo jeho příjezd, což není zadarmo.
Service Advisor je specielní diagnostický program, který slouží servisu pro diagnostiku stroje (všech strojů JD). Dají se jeho pomocí ladit a hledat různé věci, ale charakteristiku motoru z něho tak lehko nedostaneš ikdyž je v něm uložena. Nikdo nechce, aby byl celý tento balí automaticky dodáván každému uživateli. Další věcí je, že musíš mít nějaký komunikační kabel pro propojení CAN BUS. (jink si dej do Googlu Service Advisor a uvidíš, kolik si jich můžeš koupit).
Podívej se na http://www2.oecd.org/agr-coddb/index_en.asp , proč alespoň tyhle informace nejsou uvedeny automaticky od výrobce pro každý jím vyráběný stroj a musí se složitě získávat?
Dneska není problém sehnat firmu, které ti přečipuje motor, ale je problém získat jeho úplnou otáčkovou chrakteristiku.
Překovejme meče v pluhy a naopak

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod lukasbranka1 » 01 led 2010 20:27

zase jsme u to ho katalog nikdy česky nebude a u nas prodanych stroju je skutečně u každeho je možne že naši prodejci ho obědnavaji ze se vule a ostatni prodejci v čr toto nedělaji nevim je to možne co vim tak neni problem podle vyrobniho čisla doobjednat katalog pouze anglicky a navod ve všech jazicich kde se tento stroj prodava
osobni pro mě znamena že se mi zakaznik ozve s přanim co by chtěl a na mě je zjistit možnosti ktere jsou možne a jejich ceny pak opět telefonicky aby věděl co se da a za kolik a až pak se něco objednava zaleži pro so se rozhodne dodělani světel přidavnych olejovych nadrži a podobně většinou nemusi byt hotove přes noc na CD stejně nejsou ceny nehledě na to že se pořad neni podle kurzu
Service Advisor přeci nechceš aby ho měli k dispozici traktoristi a podobně pokud se v tomhle programu neorientoješ tak doporučuji raději na nic nesahat s timhle umiš uplne jednoduše z nepojizdnit stroj zmeniš 1za0 a třeba se to nepohne s mista nepujde hydraulika nevim možne je cokoli a těch mist jsou tam stovky žadna sranda i na servisech s nim nedělaji všichni (připojovani ke strojum a kalibrace )hledani ruznych veci a tak nehrozi žadne rizika
kabl samozdřejmě mame každe středisko jeden jaho vozim pořad sebou včetně PC nikdy neviš co tě překvapi
co se tyče čipovani mam jen jeden kombajn a neni problem a jeden traktor a toho to stalo cca120000kč (vyměna vsřikovaču +hodně prace dostat se knim je den prace )neni čip jako čip u toho traktoru ošalili snimač tlaku na reilu tim padem zvyšili vstřikovaci tlak ale te nevydrži vstřikovače (na to pozor tenhle spusob ne) ten prvni se vsadil mezi ECU a ovladani trysek takže asi podloužili dobu střiku s tim neni problem to trisce nevadi

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod poulm » 01 led 2010 21:05

No já si myslím, že není úkolem traktoristy nebo jakékoli obsluhy novodobého traktoru, či jiného stroje se zabývat diagnostikou, nějakým nastavováním a dokonce ani opravou. Osobně si myslím, že pokud se řidič naučí plně ovládat a využívat všechny funkce traktoru při provozu a práci na poli, tak toho bude mít i tak přes hlavu.
Jenže aby řidič tohle vše mohl zvládnout a hospodárně provozovat takový stroj, tak musí mít k ruce nejlépe v tištěné podobě kompletní návod k obsluze, manuál pro základní obsluhu a údržbu a oné mně všude chybějící otáčkové charakteristiky, bez kterých ani nevím, v jakých režimech mám vůbec ekonomicky pracovat.
Někdo už tady o tom povídal, že každý výrobek na našem trhu má mít v čestině návod k obsluze a veškeré ostatní nutné podklady pro řádné a bezpečné užívání, bez kterých by se i případně nedala řešit řádná oprava v záruce.
Pokud vím, tak tohle vše je nařízeno někde v zákoně.

Osobně jsem byl u případu, kdy do servisu přitáhli tahač Iveco s nějakou závažnou závadou na motoře. Z výpisu diagnostiky se vyčetlo, že motor byl často vatáčen do maximálních otáček a proto odmítli uznat opravu v záruce. A jsme u toho, o čem se tu bavíme. Teoreticky by měl motor vydržet provoz v celém rozsahu otáček, ale to je samozřejmě nesmysl. Už nevím jak to dopadlo, ale pokud řidič neměl k dispozici oné otáčkové charakteristiky a v návodu obsluhy jsem se nikdy nedočetl, že by motoru vadil provoz na max. otáčky, tak vlastně za to řidič nemůže z pohledu spotřebitele. Kdyby se to týkalo mně, tak už to hrnu přes právníky, protože takové opravy jsou těžké statisíce.

Tak se zeptám jinak, myslíte si pořád, že je hodně zcestné vyloženě vyžadovat tyto charakteristiky ke svým strojům a není to náhodou svým způsobem i ze zákona povinnost prodejce toto informace automaticky při prodeji dodat? V opačném případě se v konečném důsledku může jednat o klamání spotřebitele a v zásadě i záměrné obcházení zákona.
Možná to zní dost tvrdě a mnohé vás to asi pobouří, ale uvědomte si, že vy kupujete, platíte a investujete miliony do něčeho, o čem máte dobrou víru, že vám bude řádně sloužit, investici vrácet a dosahovat nějakého kýženého zisku, a já stále vidím chybějíci charakteristiky jako jeden z nejslabších článků tohoto řetězce.
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 01 led 2010 21:49

to poulm: úplně s tebou souhlasím, nikdo z uživatelů nechce diagnostiku a nikdo by se ani neodvážil do toho sahat. Přesně jak píšeš jde o to znát, co řidič, obsluha může, co stroji nevadí a pak výčet čeho by se měl vyvarovat, co tím může způsobit, atd. Pak každý majitel stroje by si to pohlídal a soukromník za své miliony by se toho vyvaroval a stejně v konečném důsledku by měli prospěch všichni jelikož by se významně zvýšila spolehlivost, ale to jsme zase v začarovaném kruhu, jelikož by servis měl o půlku míň práce jelikož by se ty stroje nepokazili špatným používáním jen opotřebením nebo kvalitou.
Podle mého názoru by měla fa chtít aby jejich výrobek měl co největší spolehlivost a renomé to dnes prodává a cena už tak nerozhoduje.

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 01 led 2010 22:35

Souhlasím s JJaris i s poulm. Tak by to mělo být, ale bohužel není.
To: lukasbranka1 já chápu, že než přeložit katalog a CD, tak je lepší to zatlouct před zákazníkem. Stejně jako většině lidí stačí i ten anglický či německý manuál či katalog. Nejsou to tupci a umí přiřadit číslo k obrázku či jednoduchému heslu.
Samozřejmě je blbost, aby každý mněl možnost pomocí Service Advisor manipulovat s nastavením mašiny (tuším, že by přišel okamžitě o záruku atd.), ale jen jsem chtěl říci, že není problém najít prostředky a nástroje, které dokážou až tak hluboko zasahovat do systému stroje, ale nikde není k sehnání ani otáčková charka motoru. Nikde nejsou tyhle informace k dispozici.
Kdysi jsem potřeboval sehnat vznětový motor na který jsem potřeboval napojit hydrostatické čerpadlo. Pro danou věc jsem potřeboval charakteristiky jak vznětového motoru, tak čerpadla (to nebyl problém). Poptával jsem spousty výrobců, ale otáčkovou charku dodal jen Zetor (přes známého ve výzkumáku).
Překovejme meče v pluhy a naopak

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 01 led 2010 22:48

souhlasím s miki, je škoda, že dnes pro prodejce není zákazník na prvním místě, a že nejsou schopni dodávat takhle důležité informace přímo prodejce a ne servisák protože to je důležitý pro provoz. A Kdyby to přeložil STROM a rozeslal to mezi prodejce tak to nedá žádnou velikou práci a hned by měli opět něco víc než ostatní a ne jen mlžit

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 02 led 2010 10:11

To není věc pouze JD, ale i jiných výrobců. Lukasbranka1 jak jsem pochopil je od JD a o téma má zájem, zná ho a je ochoten nejen diskutovat, ale pustit i nějakou info. Kolik procent takových fandů prodává a stará se o mašiny? Bohužel takoví lidé mají svoje šéfy, kteří se snaží ušetřit kde to je či není možné a vidí jen ty svoje "PROCENTA"
Překovejme meče v pluhy a naopak

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 02 led 2010 13:38

Přesně tak, většině prodejců (teda všem) jde o to stroj prodat co nejdráž, namazat med kolem pusy a hlavně co nejvíc servisovat. No je škoda, že prodejce nemá i jiné příjmy z jiné podnikatelské aktivity nemusel by pak tak dřít zákazníky a mohl by využít poznatky z provozu.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod poulm » 02 led 2010 18:55

No ono to není až zase tak složité. Pokud již ten traktor máte koupený, tak se dodatečně veškeré info a charakteristiky obtížně shánějí. Ale pokud traktor teprve jdete kupovat a zadáte si jako podmínku při koupi tyto informace mít, tak věřte že v dnešní době se prodejci i rozkrájí a udělají vše,jen aby jste koupili zrovna u nich, protože konkurence je dnes ve všech odvětvích velmi velká. Věřte že to funguje, vyzkoušel jsem si to.

Prodejci i servisáci ty informace mají,nebo si je můžou nechat bez problému zaslat,výrobce je má a musí mít, jinak by nemohl výrobek uvézt na trh. Já problém vidím jen v tom, že ty informace mnozí zákazníci prostě nechtějí a nevyžadují je a spokojí se s tím, že má traktor hezkou barvu, klimatizaci a jiné hezké doplňky.

Chybí prostě osvěta a strojní vzdělanost zemědělců a není mnoho lidí co moderním traktorům opravdu rozumí a ví co vše od nej vlastně vlastně chtít a vědět.

Je fajn že jsme tady pár lidí co tuto problematiku probírají, ale kolik traktoristů má potuchy o nějaké otáčkové a tahové charakteristice včetně diagramu převodovky a hydrauliky se všemi jejimi regulacemi a umí jej používat?
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 403
Registrován: 28 zář 2007 21:13

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod lukasbranka1 » 02 led 2010 21:30

polum posledni věty sedi naprosto přesnětěch co tomu rozumi a nebo chtěji rozumět je hodně malo
navod k obsluze a i ten katalog je u každeho stroje samozdřejmě v papirove podobě přesně podle zakona (asi jsem to špatně napsal )
to ja je mam jen v PC co se tyče použivani motoru otaček zatiženi a všeho okolo tak v navodě je kolem toho celkem dost obsahle pojednani (pravda charakteristyky tam nejsou )ale pro někoho kdo s tim jen jezdi si myslim že je to dostatečne spise až složitě psane ale při čteni (muj nazor )stejně bych to asi nedokazal podat pismně lepe neni nad to osobně zaučit a po cca tydnu ještě jednou se stavit za zakaznikem někde nejlip přimo do praxe (nakonec ma ještě spousty otazek a po vysvětleni stejně nejsem přesvětčeny že vše pochopil )
čist navod zaměstnany traktorista 45 let se mi vysmal že proč by to dělal (vubec nedokazal využit potencial motoru prostě vše špatně jako na zetoru 16145 ale tak to dnes už nefunguje )kdyš jsem to vlastně požaloval mechošovi tak byl zly ale co ma dělat nemuže sedět všude pry to napravi pokud motor takhle toči tak motoru to nevadi opak by byl horši a spotřeba je jejich věc (ale pak se dozvim že JD strašně žerou )nevite proč jeden takovyto člověk a je problem na světě čist tlusty navod po pracovni době to by přišel pozdě do hospody
neda mi to skusim si ty křivky najit

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 03 led 2010 11:49

to lukasbranka: souhlasím s tebou, proč by někdo četl manuál když už má přeci 30 let praxe, druhá věc je ta kolik si toho člověk ze školení vezme když na něj chrlí informace, druhá stránka je ta že by nebylo od věci to školení dát ve vytištěné podobě, co jsem zjistil tak věta Deere žerou je dosti rozšířená a je to hned první argument co kdo najde špatného na JD. Je to přesně o tom, že většina nejezdí tak jak se správně má a na druhou stranu jak mohou když ty základní informace nemají a servisáci se jich ani nezeptají jak spotřeba, jak traktor provozují a tak možná někomu křivdím ale takových je hodně málo

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod miki » 03 led 2010 12:03

Ono se totiž na té otáčkové charce (jakékoli) pěkně názorně ukáže (zakreslý), kde jsou jaké možnosti provozu motoru atd. Doposud jsem nikdy neviděl žádné takové školení (ani autoškolu, profesní způsobilost, referentské vozidlo atd.), kdeby se něco podobného ukazovalo
Překovejme meče v pluhy a naopak

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1826
Registrován: 04 úno 2009 21:07

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod poulm » 03 led 2010 12:31

No,sranda je ta, že každý motor má svoji otáčkovou charakteristiku,ať je to elektrický,vankl,pístový nebo i turbína. Takže to platí nejen o traktorech, ale i o osbních autech, náklaních, různé samojízdné účelové stroje a prostě vše kde je nějaký motor.

Hodně by vás pobavilo vidět ten údiv prodejce,když jsem si v jednom nejmenovaném autosalonu zažádal otáčkovku k jednomu osobnímu autu, byl to pro ně šok, když jsem se do podrobna zajímal co je pod kapotou a ne na kapotě :lol:
V určitém okamžiku se z každého nářadí stává kladivo
Všechno lze udělat snáz s kladivem
Nevěř na zázraky,spoléhej na kladivo
Optimista je pesimista s kladivem
Když se věci nedaří, každá snaha o zlepšení vede ke kladivu
Jedno kladivo vydá za tunu nářadí

Uživatelský avatar
Příspěvky: 72
Registrován: 25 zář 2008 20:19
Bydliště: Jihlavsko

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod Venawass » 03 led 2010 12:33

Já nevim jak vy ale já nastartuju a jedu. Po silnici naplno, na poli 1,800ot a je mi jedno jesti s Case nebo Z 7711.

Příspěvky: 199
Registrován: 08 lis 2009 21:39
Bydliště: Hostice

Re: Využití motorů a způsoby jízdy s modernímy motory

Příspěvekod JJaris » 03 led 2010 13:15

To je právě ono, jde o to jestli je pro mě důležité, být někde o 15 min dřív nebo je pro mě důležité uspořit pár litrů paliva. to si musí každý uvědomit sám a pokud traktor není vytížený a nemá za sebou vhodný stroj tak je zbytečné ho točit na 1800 a stačí 1500 nebo 1600 kde má traktor nejvyšší točivý moment a nejnižší spotřebu

Další

Zpět na Všeobecná diskuze

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků