Budoucnost zemědělství

Uživatelský avatar
Příspěvky: 122
Registrován: 02 led 2007 19:22
Bydliště: Vlašim

Budoucnost zemědělství

Příspěvekod Marek Fikejs » 31 říj 2007 21:47

STROM PRAHA a.s.
Produktový manažer sklízecí řezačky a postřikovače
http://www.strompraha.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 59
Registrován: 11 zář 2007 23:29
Bydliště: Karlovy Vary

Příspěvekod michal.n.514 » 31 říj 2007 22:00

Tak tohle bych chtěl potkat na poli!!!!
Zemědělství jen tak pro radost a zábavu.
http://www.zemtech.estranky.cz

Uživatelský avatar
Příspěvky: 122
Registrován: 02 led 2007 19:22
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod Marek Fikejs » 31 říj 2007 22:04

michal.n.514 píše:Tak tohle bych chtěl potkat na poli!!!!


Já taky, ale asi na hóóódně velkým :)
STROM PRAHA a.s.
Produktový manažer sklízecí řezačky a postřikovače
http://www.strompraha.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 59
Registrován: 11 zář 2007 23:29
Bydliště: Karlovy Vary

Příspěvekod michal.n.514 » 31 říj 2007 22:14

Zemědělství jen tak pro radost a zábavu.
http://www.zemtech.estranky.cz

Uživatelský avatar
Příspěvky: 122
Registrován: 02 led 2007 19:22
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod Marek Fikejs » 31 říj 2007 22:20

michal.n.514 píše:Něco přidávám http://www.vutr.cz/pdf/mz_0307_trbu.pdf


Taky dobrý........ 8)
STROM PRAHA a.s.
Produktový manažer sklízecí řezačky a postřikovače
http://www.strompraha.cz/

Příspěvky: 31
Registrován: 17 črc 2007 09:49
Bydliště: Třinec

Příspěvekod reform » 01 lis 2007 17:29

http://www.vutr.cz/pdf/mz_0307_trbu.pdf tak je hrozny me se to teda vubec nelibi :x fuj

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 01 lis 2007 22:04

to michal.n.514
: zajimavej článek ... v dnešní době sice zní docela humorně ale v roce 2003 mohl být docela inovativní :) tehdá ještě nebyl iTecPro a všechny ty řeči okolo GPS působyly v těhle končinách docela mysticky :shock: :) ... ale jinak je to podle mne docela úlet že tohle mohlo dostat nějaké ocenění :?
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 02 lis 2007 10:05

http://www.pope-design.net/portfolio%20page.htm versus http://www.vutr.cz/pdf/mz_0307_trbu.pdf

.....veliký rozdíl v pojetí budoucnosti :!:

jediný co se mi docela líbí je ten harvestor (http://www.pope-design.net/tree_harvester_pg04.htm) :wink:
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 83
Registrován: 06 kvě 2007 16:51
Bydliště: Jižní Morava

Příspěvekod PavelM » 02 lis 2007 21:51

vsvarc píše:to michal.n.514
: zajimavej článek ... v dnešní době sice zní docela humorně ale v roce 2003 mohl být docela inovativní :) tehdá ještě nebyl iTecPro a všechny ty řeči okolo GPS působyly v těhle končinách docela mysticky :shock: :) ... ale jinak je to podle mne docela úlet že tohle mohlo dostat nějaké ocenění :?

Nevim proč úlet.. Toto řešení mě připadá v budoucnu realné.

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 02 lis 2007 23:40

Vysvětlím tedy svůj názor podrobněji:

"Traktor - robot" .... to ano ale nevím co autor myslel tím "jednoúčelovým" strojem ale myslim že traktor byl, je a vždy bude mnohoúčelový jinak to není traktor ale nějaký (jednoúčelový)samojízdný stroj (třeba řezačka)...

také se tu píše o stavebnicových strojích které provedou vše jedním přejezdem - no nevím jestli je dobré srovnávat (a říkat tomu "dva směry vývoje traktoru") traktor se systémovým nosičem

prostě jsem nějak nepochopil to jak autor píše, že traktory budou agregovány jen s jedním nářadím ... to pak podle mne strácí trochu smysl a bylo by lepší mít rovnou samochodné stroje


no a když to všechno pominu tak je tu ten traktor - nějak mi nepřijde že by zrovna tím že se kabina posune dopředu a motor trochu dozadu bylo docíleno lepšího těžiště - ba naopak kabina má vůči motoru docela zanedbatelnou váhu a proto je lepší mít motor co nejdál od zadní nápravy

také mi nepřijde že tak omezený výhled "kolem sebe" by prospěl bezpečnosti na silnici...

trochu jsem nepochopil pojem "pohybový senzor" dráhu stroje neurčuje žádný "pohybový senzor" ale vypočítává ji řidící jednotka z údajů o pozici, které získá traktor součtem pozemních a satelitních signálů s korekturou náklonu stroje ale asi nemá cenu to rozmatávat protože jde jen o koncepční návrh...

a hlavně mi u traktoru budoucnosti chybí odpružení kol a také bych volil nějaké lepší kola(nejlépe s plynulou změnou tlaku a né vymýšlet na traktor plynule změnitelný rozchod ... na co?)
Naposledy upravil vsvarc dne 03 lis 2007 21:15, celkově upraveno 1
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 83
Registrován: 06 kvě 2007 16:51
Bydliště: Jižní Morava

Příspěvekod PavelM » 03 lis 2007 19:38

Aha :idea: Já jsem v té studii nehledal nedostatky na traktoru, ale bral jsem to obecněji. Jako řízení traktorů operátorem z centrály.
Někde jsem četl, už bouhužel nevim kde, že John Deere zkoušel traktor při orbě řízený řidičem a tento traktor dálkově naváděl další 2 traktory bez řidiče, a ti opakovaly činnost po prvním řízeném traktoru.

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 03 lis 2007 21:13

Ano ano s tím centrálním řízením plně souhlasím :D ... v té práci se najdou i dobré věci ale celkově mi nepřipadlo že by byla zas tak dobrá aby něco vyhrála :?


Ale poďme řešit tu budoucnost ... :wink:

Já myslím že už dlouho nebudem čekat na pořádný(ne JD E-Premium) hybridní traktory spalující 100%-tní bio-ethanol který nebudou už potřebovat žádné převodovky, náhony ani hydrauliku - budou řešit veškeré přenosy výkonů elektrickým proudem, jednotlivé řídící jednotky budou mezi sebou komunikovat bezdrátově ...tím odpadnou veškeré problémy se složitou kabeláží a bude možné z centrály cokoliv kdykoliv zjistit, také budou použity v konstrukci kompozitní materiály pro zlehčení a pro jejich takřka neomezenou životnost. Další změnou bude trakční ústrojí (podvozek a kola) - kola budou nezávisle odpružena s počítačem řízeným tlumením (něco jako má formule - systém stále udržuje stejné rozložení přítlaků jednotlivých kol na podložku) a speciální pneumatiky budou mít plynule měnitelný tlak..... :wink:

Ale je to jenom můj názor tak to prosím berte s rezervou... :D
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 83
Registrován: 06 kvě 2007 16:51
Bydliště: Jižní Morava

Příspěvekod PavelM » 04 lis 2007 15:28

Používání výhradně 100% bio-ethanolu, nevidím v budoucnu reálné z důvodu jeho získávání. Pěstování rozlehlých monokultur je možné jen v odlehlých částech světa.
To s pohonem elektrickým proudem tu už bylo. V armádě se používal kolový dozer DOK od roku 1967. Ten měl motor Tatra, který poháněl generátor a jinak všechno ostatní - pojezd, radlice.. bylo v elektrice. Nějak se to neosvědčilo. Ale asi něco na elektřinu bude, zásoby ropy nejsou nekonečné.. Ale ty jsi měl na mysli asi vodíkové články...Já je považuji v dlouhodobém horizontu nejlepší řešení
Jinak tu bezdrátovou komunikaci myslíš v rámci jednoho stroje? Já si myslím, že cena takového řešení by byla moc vysoká a že kabely zůstanou.
Použití kompozitních materiálu snad jo, kvůli pevnosti, ale jinak nějaké velké odlehčování nečekám, sílu stroje je potřeba nějak přenést na podložku a zvětšovat styčnou plochu pneumatiky (pásu) nejde do nekonečna.
To ostatní, co píšeš, nás asi čeká :)

Příspěvky: 83
Registrován: 06 kvě 2007 16:51
Bydliště: Jižní Morava

Příspěvekod PavelM » 04 lis 2007 15:34

Ještě k tomu ethanolu.. etanol má nižší energetický obsah než motorová nafta a proto je spotřeba paliva cca o 75 % vyšší, z tohoto důvodu je lepší methanol. To jen kvůli objemu nádrže :)

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 04 lis 2007 16:57

já nemluvím o až zas tak vzdálené budoucnosti aby se dalo počítat s vodíkovými články ale možná se šeredně pletu :D a je pravda že nejsem motorář takže to s tím bio-ethanolem bude asi jak píšeš .. já vycházel jen s podobných informací jako se píší tady http://www.periskop.cz/cz/clanky/honda- ... uhu-paliv/

k té bezdrátové komunikaci .. počítám se stálým zlevňováním technologií a třeba v průmyslu se již pomalu začínají podobné technologie jako RFID senzory a pod. docela rozjíždět :wink: . ( http://automatizace.hw.cz/rfid-senzory-soucasna-situace )

při použití kompozitních materiálů nejde ani tak o snižování hmotnosti ale o to že si můžeš mnohem lépe pohrát s její rozložení a taky o tu životnost a bezúdržbovost (inertní vůči chemii atd.)
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 26
Registrován: 03 kvě 2006 10:37

Traktory v budoucnosti

Příspěvekod Traktrorfanatik » 05 lis 2007 12:07

S pohonem elektrickým proudem to zatím nevidím. Co já vím, tak elektromotry mají MAX. točivý moment v nulových otáčkách. Takže sice utrhnou vše, ale o konstnantním výkonu, jak ho známe u současných traktorů, lze mluvit asi těžko. A konstantní výkon je dost důležitá věc pro těžkou práci na poli, kde vládnou silně proměnlivé podmínky. U elekromotoru je problém, že jak jednou spadnou otáčky, už jdou dolů pořád.
Potom moderní traktory se vůbec neodlehčují, právě naopak. Jsou čím dál výkonnější a čím dál těžší a mají i stále větší celkovou přípustnou hmotnost. Je fakt, že dlouhá životnost kompozitů je lákavá, ale jinak litina je litina a má něco do sebe. Prostě ty kila tam musejí bejt.
Co třeba někdy vzít holínky a deštník a jít se za mokra podívat na pole ? Když se vozí siláž, prší, všude hrozně bláta a musí se jet, aby se stačila dodělat a zavřít jáma ? Na svahu začne návěs ujíždět dolů a traktor ho musí utáhnout do kopce nebo se před výjezdem z pole na silnici musí zastavit a znovu rozjet a má za zády skoro 50 tun ? Lehký traktor by se už ani nehnul.
Nejlepší rozdělení hmotnosti v současnosti u traktoru z výroby je 49% vepředu a 51 % vzadu. Pro tahový práce na poli je to už dobrý. Ovšem musí se vzít v potaz taky váha nářadí , síla při jeho zahlubování, zvedání atd. Dost těžko realizovatelný bude systém pro kontrolu rovnoměrného rozdělení hmotnosti na nápravy. Řek bych, že rozhoduje uložení motoru, pokud je hodně vepředu, je to pro tah dobrý. A to nejen na poli, ale i na silnici, protože tak jsou přední kola přitlačována k zemi a je udržena řiditelnost i s těžkými návěsy při velké rychlosti.

Byl by dobrý nějaký systém regulace hmotnosti, podobně jako je výklopné závaží v čelním závěsu z minulé Agritechniky. Jinak to odpružení 4x4 se asi taky neprosadí. JD systém QWS je za 4 roky v provozu u 2 traktorů v Německu a to je vše. Podle mně těžký traktor potřebuje jednu nápravu tuhou kvůli stabilitě. U těch lehčích je to něco jiného i proto, že pracují při větších rychlostech a bude se rozmáhat aktivní odpružení. Pneumatiky speciální určitě budou a už se na ně těším. Zatím si vystačím s Xeobibem a axiobibem, ty jsou dost dobrý.
P.
Petr

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 05 lis 2007 12:36

to Traktrorfanatik: chtěl bych podotknout že se tu bavím od začátku o traktorech střední třídy, které popisovala výše uvedená studie a tudíž úvaha o stále se zvětšující hmotnosti je trochu lichá,
s tím kompozitním materiálem jsem se asi špatně vyjádřil :oops: nejde o snižování celkové hmotnosti ale o její řízenou distribuci čili rozdělení .... jde třeba o to že kabina je vysoko a proto je žádoucí její hmotnost minimalizovat (proto se většina dílů dělá v plastu) ale také je dobré aby byla co nejpevnější = kompozitní skelet ... chybějící kila je výhodnější umístit někde níž třeba přimo do kol...

Jo a stěma holínkama... to bohůžel nepůjde, protože musím jezdit s tím traktorem co se klouže po tom poli jak píšeš a v holínkách se fakt blbě řídí :wink:

P.S. XeoBib používám již třetí sezónu a jsou fakt hodně dobrý ale furt je co zlepšovat :wink:
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 26
Registrován: 03 kvě 2006 10:37

To vsvarc

Příspěvekod Traktrorfanatik » 05 lis 2007 14:01

Jasně, že se s holinkama špatně jezdí. Nechal jsem se strhnout k vášnivé diskuzi, neber si to osobně.
Tak jsem si nevšiml té návaznosti na studii. Myslel jsem, že jde všeobecně o traktor budoucnosti a hlavně o velký, který je v záhlaví.

Jo střední třída to je hned ráj pro konstruktéry.
P.
Petr

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 05 lis 2007 16:05

V poho :D ale rozhodně tu myšlenku o budoucnosti velkých traktorů nezahazuj a uveď ji taky sem ať je o čem diskutovat... :wink:
taky bych se Tě chtěl zeptat na ty axiobiby... jaký máš a tak? jak se chovaj (versus xeobib)a tak :?:


jinak teda k tomu velkému traktoru: já myslím že právě čím větší traktor(a teď nemyslím tahač ani pásák ale standartní traktor) tím více má hmotnosti na přední nápravě... třeba JD8530 s odpružením předku má rozložení, pro těžší práce, vepředu 55% a vzadu 45% a to rozložení o kterém píšeš tak je spíš až v zápřahu ne? (to je otázka a ne řečnická :wink: )
zemědělství není práce, ale styl života

Příspěvky: 26
Registrován: 03 kvě 2006 10:37

JD 8000 poměr váhy

Příspěvekod Traktrorfanatik » 05 lis 2007 16:28

No právě to je TÉMA do pranice jako hrom !!!! vám si dovolím odporovat, ale některým uznávaným odborníkům již ne.

Správně jsi poznal, že tu mluvím o JD 8000. Podle katalogu PROFI měly vždycky tyhle traktory Z VÝROBY to co jsem napsal - 49 vepředu a 51 vzadu - při zvážení. Ale v praxi se mnou nikdo nesouhlasí. Tak nevím. Já to nevážil. Ale u 8030 tyhle údaje nevím, nemám už ten katalog, měl jsem jen na předchůdce, a vždycky tam bylo vzadu tohle stejné číslo. Škoda že i přes mnohé testy tohohle traktoru i v ČR nějak tenhle údaj chybí.
Všechny traktory v praxi mají navíc závaží a to už rozložení mění. Takže těžko někam přijet a zvážit si to, to prostě není objektivní. Je fakt, že se dávají hlavně závaží zevnitř do zadních kol. To většinou stačí i do orby i v těžké půdě. V brázdě se ten traktor zakousne a dře jak bejk.
Ale opravdu táhne předek. Má i o hodně víc sjetý gumy než vzadu, i když samozřejmě dělá více otáček, protože jsou to menší kola. Viděl jsem je zastavit na blátě, při rozjezdu se zadek protočil, ale předek ani náhodou, jen se zakous a vytáh celej traktor i s návěsem ven. Vepředu téměř bez závaží.
A pamatuješ na to video PŘEDVÁDĚNÍ PODRÝVÁKŮ ? Jak tomu TG hrabou přední kola, i když má vepředu PLNOU sadu přídavných závaží ? To je známá nevýhoda těhle traktorů. Silný motor, ale špatně rozložená hmotnost.
JInak v těch katalozích byl i MX MAGNUM. Ten měl mít vepředu 45 %.

Jo jinak AxioBib je hlavně záběrová pneumatika pro velké a největší traktory a vyžaduje opět speciální ráfek.
Petr

Uživatelský avatar
Příspěvky: 710
Registrován: 21 pro 2005 21:16
Bydliště: Olomouc

Příspěvekod david » 05 lis 2007 18:20

no nevím pokud mu na blátě při zaplým předku zadek hrabe a předek ne tak to nemá s váhou moc společnýho a je něco v nepořádku po technické stránce a v tom že traktor táhne předek tak to máš 100% pravdu :wink:

Příspěvky: 133
Registrován: 11 zář 2007 10:47
Bydliště: kladensko

Příspěvekod vsvarc » 05 lis 2007 19:02

podle mne je u těžkého traktoru dobré mít naprázdno nějaký ten přebytek hmotnosti vepředu, protože se pak hodí při dotížením zadku nářádím ... pak se teprve posouvá poměr k těm ideálním 45/55 (což je zárověň i poměr jejich obvodů) :idea:

jinak ty poměry k 8030 jsou tady http://salesmanual.deere.com/sales/sale ... nk=prodcat
zemědělství není práce, ale styl života

Uživatelský avatar
Příspěvky: 59
Registrován: 11 zář 2007 23:29
Bydliště: Karlovy Vary

Příspěvekod michal.n.514 » 28 lis 2007 14:42

Zemědělství jen tak pro radost a zábavu.
http://www.zemtech.estranky.cz

Příspěvky: 17
Registrován: 10 lis 2007 15:55
Bydliště: Východné Slovensko SL

1303

Příspěvekod goral » 28 lis 2007 20:05

tak keď toto bude realita tak ste ešte tolko rozjebaných mašin na poli nevideli.....
Kto chce hľadá spôsoby,kto nechce hľadá dôvody !!!

Zpět na Všeobecná diskuze

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků