CHIP Tuning

Příspěvky: 8
Registrován: 29 bře 2008 23:00
Bydliště: Veverské Knínice

CHIP Tuning

Příspěvekod kolchoznik » 05 led 2009 22:11

Co říkáte na chip tuning u traktorů? Tedy zvyšování výkonu motoru pomocí upravy dat v řídící jednotce. Máte s tímto někdo zkušenosti? Pokud ano podělte se s námi. Zajímala by mě spotřeba po upravě (co jsem se dočetl, tak by měla být nižší), poruchy na motoru, které by eventuelně mohli nastat a hlavně co vše to obnáší?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1662
Registrován: 11 čer 2007 23:17
Bydliště: Rokycany-Radnicko

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod neznalek » 05 led 2009 22:18

zkus se podivat na http://www.steinbauer.cc dej europe a SK..infa je tam dost, je tam i navod na instalaci, chtel jsem to na sveho landiniho, ale odesla mi naprava, tak nezbudou penize... doporučil me to i Polci...

Příspěvky: 694
Registrován: 20 led 2007 09:54
Bydliště: SLOWAKIA

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod maclos » 05 led 2009 22:43

Veľmi zaujímavá téma a som plný očakávania, nie na teórie, ale užitočných rád od praktikov, ktorý sa nato dali :idea:
Ja nad tým tiež rozmýšľam, preto by som veľmi uvítal nejaké názory :wink:

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 06 led 2009 10:08

Už jsem to tu trochu popisoval. Jde o to, co si pod pojmem chiptuning kdo představí. Pokud se někdo chce "hrabat" přímo do softwaru výrobce a přehraje jej svým, do této úpravy bych nešel.Takovými "tunery" se to po netu jen hemží, ale kolik jich je seriózních a co tam cpou za software je ve hvězdách. Hlavně dost z nich upravuje kamiony a myslí si, že je motor jako motor... Charakteristika traktorového motoru by přece jen měla být jiná, to samé platí o kombajnech. My jsme si koupili externí řídící jednotku, která je zapojena do série s původní a dá se přepínat mezi výkony. Takže třeba prázdný vůz po silnici na 200 koní a při těžší práci zapojím tuto externí jednotku a pojedu na cca 260 koní. To mi přijde výhodnější než mít nastálo 260 koní. Rozhodně bych se bál zvyšovat výkon u nejvyšších řad jednotlivých modelových řad. Třeba u Fendtu 718 či 820... Tam už je to na hraně s motorem. Ale třeba z 818 udělat 820 není motoricky problém. Co se týká snížení spotřeby, zkoušeli jsme to v diskách a spotřeba šla dolů, protože na těch 200 k v nich brečel krev. Co se týká prázdného vyvážecího vozu, tam byla spotřeba vyšší na oněch 260 koní cca o 2,5 l/h oproti 200 k...
Steinbauera jsme brali, protože vím, že velká většina upravených Fendtů v Německu je upravena právě externími jednotkami od nich a majitelé mi v pár případech potvrdili, že s tím nejsou žádné problémy. Dále vím, že se nějakým způsobem :?: dostali přímo k továrním datům a stavěli software na těchto datech...

Příspěvky: 8
Registrován: 29 bře 2008 23:00
Bydliště: Veverské Knínice

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod kolchoznik » 06 led 2009 16:35

Děkuji Polcimu, že se zapojil. Myslíte, že teda není spatné do takovéto upravy jít, ale ovšem u osvědčené firmy. U nás právě by se jednalo o upravu na Fendtovi 916tce, která je nejvíce vytížená a právě na podzim koupily Annaburgera korba+rozmetadlo, typ 22.79. Když jezdil s fůrou hnoja na mokru tak už to hodně cítí. Řidič by chtěl pár koníků navíc, ale mechanizátor má strach aby se něco nestalo s motorem.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 06 led 2009 23:49

Vžyť ten motor a ostatní komponenty jsou stejné jako třeba v 926...Tak co by se s ním mělo stát. :shock:

Příspěvky: 13
Registrován: 03 lis 2008 23:21

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Tomáš Kopa » 07 led 2009 00:09

Většinou je to tak, že v dané modelové řadě je použito několik variant komponentů (i když vypadají shodně). Traktor je totiž souhrn několika konstrukčních uzlů, a né jen motor, jak plyne z předešlé diskuze. Je tedy téměř pravidlem, že z pěti modelů v jedné modelové řadě traktorů bývá použito 2-3 typy předních náprav (rozlišené nosností), 2-3 varianty zadních náprav (včetně diferenciálu, brzd a koncových převodů) a samozřejmě motor. Ten může mít (i když má shodné počáteční označení) mnoho variant odlišených jinými písty, pístními čepy, jiank dimenzovanými ojnicemi apod. Je tedy podle mě mnoho věcí, které se můžou stát.....

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 07 led 2009 11:10

U našeho Fendtu 900 asi ne... Když jsem kouknul do servisního programu, nápravy, diferáky, motor - vše stejné objednací číslo jako na 926...Takže pokud "vypadá stejně" a má stejné objednací číslo, asi se mě nikdo neptá, zda to je na 916 či 926... Zadní nápravy a diferáky se liší pak u nižších řad 712-714 má jiné než 716-718. To samé u řady 800. Ale aby ty diferáky a nápravy nevydržely 20-30 koní navíc, to by muselo být pěkné bláto... Další věc je, že ty diferáky se mohou rozpadnout i pokud to jede na origo výkon. Je jasné, že jde jen o peníze - výrobce potřebuje za jejich "chiptuning" ve fabrice vydělat o trochu více :lol: Nikdo do toho nikoho nenutí a výrobci budou vždy tvrdit, že je to špatné kvůli tomu,tomu a tamtomu...Padá záruka atd. Pokud si na ten výkon budu přepínat pouze ve stavu "nouze" nevidím důvod, proč by to mohlo být tak škodlivé jak výrobci tvrdí...Stále se bavíme o externí řídící jednotce ne o přehrání software :!:
U jiných značek nevím. Je možné, že co kus to skoro originál. Nedávno jsem koukal třeba na Xeriona a tam to musí být pěkná "čína" - nápravy Rába, ale na 2 strojích stejného typu stejného modelového roku pokaždé jiné nápravy...Třeba to tu od Claase někdo osvětlí - měly se měnit a u jednoho na to "pozapoměli", či to je nějaká příplatková výbava, nebo se vymetaly u firmy Rába sklady...
Dám jeden příklad z "masochismu" výrobců. Na našich Lexionech došly vzduchové filtry z fabriky, které nebyly originál (výrobce byl MANN včetně jejich originálního čísla). Claas nevyrábí vlastní filtry, ale kupuje je. Vždy se alespoň snažil výrobce "maskovat" přestříkáním na "originál Claas" i když, pokud se někdo ve filtrech vyznal, poznal, zda je to zrovna Mann, Hengst či někdo jiný. Tak jsem vznesl dotaz, zda tedy je možné kupovat tento filtr od firmy Mann kdekoliv jinde, když tam přišel z fabriky. Odpověď: V době záruky je nutné dávat pouze originální díly Claas... takže už ve fabrice to porušili :idea:

Příspěvky: 13
Registrován: 03 lis 2008 23:21

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Tomáš Kopa » 07 led 2009 22:49

A jak obsluha stroje pozná, kdy je "stav nouze" ? Jde většině obsluh (kromě majitelú strojů) o to, jak nejlépe využít potenciál stroje a jezdit hospodárně ? A není to tak, že právě "ve stavu nouze" je stroj na hraně a "odborně posouzeným" přidáním výkonu se dostane ještě dál ? Přiznejme si, že tzv. chipování se asi všem dělá jednodušeji na cizcíh, (např. družstevních strojích), aby to "lépe táhlo", než na strojích "za vlastní" ?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod VonVagel » 07 led 2009 23:08

To Polci: Prece sis nemysle ze CLAAS bude delat filtry? Kdo si je dela? Rekl bych ze nikdo. To ze je prodavaji jako original jejich vyrobek je prece normalni. Nekdo to vyrabi nekdo to prodava...Podivej se kolem sebe na vyrobcich ruznych odvetvi zacina byt hodne videt MADE IN CHINA. Myslim ze nakonec muzes byt rad ze to nebylo i na tom filtru :D
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 323
Registrován: 03 pro 2007 20:33
Bydliště: Levice okolie (SR)

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod CBS » 08 led 2009 00:07

To je biznis, vyrobiť filter za 5 korún a potom ho predať za 500 pod logom nejakej značky :roll:

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1662
Registrován: 11 čer 2007 23:17
Bydliště: Rokycany-Radnicko

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod neznalek » 08 led 2009 00:18

Tomáš Kopa píše:A jak obsluha stroje pozná, kdy je "stav nouze" ? Jde většině obsluh (kromě majitelú strojů) o to, jak nejlépe využít potenciál stroje a jezdit hospodárně ? A není to tak, že právě "ve stavu nouze" je stroj na hraně a "odborně posouzeným" přidáním výkonu se dostane ještě dál ? Přiznejme si, že tzv. chipování se asi všem dělá jednodušeji na cizcíh, (např. družstevních strojích), aby to "lépe táhlo", než na strojích "za vlastní" ?


ja bych se na vlastnim stroji "chiptuningu" tak, jak ho Polci popsal nebál, mit na to penize, tak už tam ta "bedýnka" dávno je...holt to odsunu na dalsi sezonu. Navic určitě si nikdo nenecha prečipovat druzstevni stroj bez toho aby o tom vedeni vedelo, a pokud o tom vedeni ví, tak oblsuze to muze byt šumak, ta proste musi jet s tim, co ji daji...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 08 led 2009 09:54

to Tomáš Kopa: Dobrá obsluha (to znamená řidič, který s tím stroje má něco najeto, ne nějaký pustý teoretik, který se do toho posadí jednou za měsíc na předváděčce) ten "stav nouze" pozná. U většiny strojů je to vyvoláno nedostatkem výkonu motoru...Ne tím, že by se stroj po přidání 30 koní rozpadl... Pokud se tady někdo chce schovávat za slabé nápravy a diferáky tak je to asi v jiných značkách než máme na dvoře zrovna my... Ty ostatní komponenty v našem fendtu 916 to vydrží...Tam byl problém pouze s těmi koňmi v motoru MAN, který je dimenzován na výkon 280 koní a ještě má dostatečné rezervy. A že by tam dávali slabší ojnice či písty či pístní čepy :shock: To slyším poprvé. U ostatních značek netuším, to si musí každý rozžvýkat sám.
My jsme majitelé stroje a koupili jsme si ten stroj za vlastní peníze...takže finálně si na něm můžeme třeba pěstovat anglický trávník.
Pokud někdo šmahem všechny zaměstnance farem či družstev hází do pytle - on je jen zaměstnanec, ten nechce využít potenciál stroje a jezdit hospodárně, měl by se nad sebou zamyslet :idea:
Jinak nejsme organizace, která se živí úpravou motorů, neděláme tu nábor na potencionální zákazníky, takže je na každém, zda si tam něco takového udělá. A ať si to objedná u firmy, která se tím zabývá.
to Von Vagel: To si opravdu nemyslím. Vím, že to pro ně dodává MANN,Hengst, Prulator, Donaldson a v poslední době bůh ví kdo ještě, ale vždy měli snahu to nějak zamaskovat... Teď už ne. Takže musím jít nakoupit u autorizuvaného dovozce v papírové krabici z recyklovaného papíru Claas třeba vzduchový filtr Mann, když si ten samý můžu koupit za 20 % ceny u každého prodejce autodílů? Pokud říkám ten samý, myslím tím MicroTop, stejně jako byl tento, aby se zde nevyrojily diskuse o jiném papíru v různých fitlrech...Když mi tam z fabriky ještě pošlou originální objednací číslo u Manna :idea: ...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod VonVagel » 08 led 2009 13:08

Tech 20% je lehce vysvetlitelných. Musi na tom vydelat CLAAS a prodejce... Na druhou stranu verim ze to 3 roky vydrzis a potom si ho budes kupovat kde budes chtit treba za lepsi cenu :D
Vsechno je o znacce. Za kazdou "znackovou" vec v tomhle svete proste platis penize navic...
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 08 led 2009 16:27

Nene nevydržím :D , já už je budu kupovat za tu nižší cenu teď, nechám si ty filtry co tam jsou stranou, klidně si je nachám i podepsat servisem, že tam byly a budu kupovat ty samé od známého tady v autodílech za 1200 s DPH :lol:

Příspěvky: 13
Registrován: 03 lis 2008 23:21

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Tomáš Kopa » 14 led 2009 00:49

Souhlasím s tím, že na svém stroji si každý může dělat co chce... Nejsem takový odborník na Fendta jako Polci, ale z dostupných materiálů je zřejmé, že i na řadě 900 jsou použity různé zadní mosty (rozdílná zvedací síla), a nevím, jak bych si vysvětlil různou šířku předních náprav, nehledě na rozdílné hmotnosti mezi jednotlivými modely. U většiny výrobců je to vždy obdobné, a to tak, že na jedné modeloví řadě se používá několik variant komponentů dle instalovaného výkonu.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 14 led 2009 16:07

Nepasuji se tu na žádného odborníka na Fendta... Ale stačí se kouknout do Fendiasu a zjistím si, zda jsou rozdílné komponenty v agragátech, které by mohlo zvýšení výkonu ovlivnit. Nevím, jak to má třeba nová řada 900-tak vysoko my nemíříme, ale ten co máme stát na dvoře opravdu tyto komponenty má shodné...
Jak mi zadní most a zvedací síla závěsu může ovlivnit chování při zvýšeném výkonu motoru netuším... Dále ohledně náprav opět na našem jsou shodné s 926... Hmotnosti mohou být dány i jiným sériovým obutím... 916 jej má rozhodně jiné než 930 a hmotnost při 4 kolech+disky dá pár kilo navíc... O nové řadě 900 netuším. Možná už to také skládají z různých náprav, mostů, ramen atd...
Ostatní výrobce a jejich skládačky neřeším...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 30 led 2009 10:04

Snažil jsem se sem přesunout diskusi pod fotografií na FarmWebu. Pročistil jsem ji o příspěvky, které se netýkaly tématu.
K poslední reakci Tomáše Kopy: Takže pokud jsem to dobře pochopil: V nějakém rychlostním pásmu při jízdě, daném převodovým stupněm C1 či u stojícího traktoru se za jistých okolností přihodí pár koníků navíc dle těch 3 čidel... Takže přes tuto rychlost to aktivovat nijak nejde. Třeba při rychlosti 10 km/h se secí kombinací do kopce...Pak je to právě to, o čem jsem si u takovýchto řešení dovolil zapochybovat...Když potřebuji, tak někdy nemám. Když si zapnu sám, mám, kdy se mi zlíbí...
Jinak pokud je něco právě spouštěné třemi čidly, má to velmi vysokou pravděpodobnost, že se to jednoho krásného dne maličko porouchá (to není pouze pro tento případ, ale na všchny výrobce), dále jsem u německých prodejců minulý rok něco málo zaslechl o francouzském smyslu pro přesnou montáž (možná, že je němečtí majitelé za ten rok přesvědčili...či nahradili jinými montážníky (snad ne montážníky z Turecka jako u kombajnů) :mrgreen: ), takže to mi dává poměrně nejisté vyhlídky pro dlouhodobou funkčnost tohoto řešení. Třeba tam ta čidla montují přímo výrobci motorů (JD) či převodovek (asi ZF ?) a hydrauliky (asi Bosch ?) pak bych tomu věřil možná více...
Jen tak na závěr můj soukromý názor, za který budu jistě kamenován. Velmi fandím firmě Claas v jejich boji s "větrnými mlýny" či spíše s "francouzskými poměry". Udělali v Renaultu hodně práce, vyvýjejí (bohužel na úkor ostatních produktů) poměrně zdařilé stroje, ale bohužel převzali technicky poměrně zaostalou továrnu s velmi špatným obsahem. A na tom nezměmí nic nápis Claas na střeše. Uvažoval jsem i o Axionu do sečky a vyvážecího vozu, ale zatím je dost brzy a ohlasy, které jsem slyšel nebudu prezentovat, jelikož jsou z druhé ruky...

Buldozerek 26.01.2009 07:48:19
--------------------------------------------------------------------------------
podle toho co ma na dverich a podle udaju z netu, je to verze s cebisem, souvratovy managment,elektroventily,mereni spotreb, nastaveni celeho traktoru pres monitor. a je to verze s power boostem,udajne funguje od 6 km/h, coz nikdo jiny neumi.....

xhlel 26.01.2009 09:26:18
--------------------------------------------------------------------------------
Nikdo jiný neumí... :)
Já bych spíš napsal, že to nikdo jiný nemá :-) Říct tohle řídící jednotce by zvládl kterejkoli zahr. výrobce traktorů... :)
Podle mě je to jen marketingovej tah, pže to akorát posouvá traktor na vyšší max. výkon.
Ale pro zákazníka by to mělo znamenat - mám menší traktor ale dostávám víc výkonu --> menší traktor, menší nákupka... a tomu tak není...

Řezňa 26.01.2009 10:25:44
--------------------------------------------------------------------------------
Možná je taky dobře, že ne všichni se při nákupu řídí pořizovací cenou stroje Tím nemám vůbec nic proti Pumě. Jinak nevím jak tomu je u 500ti stovkové řady,ale 600 má 1000ot v EKU! To je třeba pro mě velké plus. A věřím, že kdo to patřičně využije, tak má těch 200tis za chvilku doma

VonVagel 26.01.2009 14:53:22
--------------------------------------------------------------------------------
Pro zakaznika by to melo znamenat ze navyseni vykonu pouzije v polnich pracech. Na co me je navyseni ktere pouziju od 10-20km/h? Do dopravy?

Honza.S2 26.01.2009 15:18:29
--------------------------------------------------------------------------------
A na co mě je navýšení výkonu od 6km/hod? To si potom kupuji traktor s výkonem např. 110koní, od 6km se aktivuje navýšení o pár koníků které prakticky poznám maximálně tak na spotřebě a tím to končí. To je rovnou lepší pořídit traktor s vyšším výkonem.

xhlel 26.01.2009 16:03:01
--------------------------------------------------------------------------------
Navýšení výkonu, powerboost apod. bych ani neřešil... Je to víceméně okrajová záležitost hlavně pro vývoďák :)

Claasy sou dost dobrý traktory, ale dělají často nadstandardní výbavu, podobně jako třeba Fendt nebo Challenger. To že se to pak trochu odrazí v ceně je logický :-)
Kor když teď skoro každý prodává za nákupky :-)

VonVagel 28.01.2009 14:12:59
--------------------------------------------------------------------------------
Pekne prirovnani. Otazka je jestli z A do B to je 10 nebo 1000km ze? Rekl bych ze traktor v lepsi vybave pujde spise na farmu/soukromnikovi. Do podniku se nekupuju dobre vybaveny traktor tam jdou po cene... Protoze s tim jezdi nekdo jiny nez ten ktery to vybira.
PowerBoost v dnesni dobe neni jen otazka vyvodoveho hridele...
Spousta lidi si kupuje traktor jen proto ze jim nekdo rekne ze i kdyz ma motor 120k s Boostem 140k Tak to je vlastne 140k traktor takze vlastne usetri...

téesák 28.01.2009 19:45:02
--------------------------------------------------------------------------------
no to možná ušetří ale na spotřebě se ti to několikrát vrátí

Honza.S2 28.01.2009 21:38:58
--------------------------------------------------------------------------------
Kdo je trochu rozumnej tak na navyšování výkonu moc nehraje a raději zvolí silnější traktor kde bude mít nějaké koníky v záloze a navýšení si nechá spíš do rezervy až pojede třeba při sečení v hustém porostu někde do pořádnyho kopečku. Ale dělat ze stodvacítky navyšováním stočtyřicítku, argumentovat nižší cenou si myslím že je trochu mimo. A možná byste se divili jak se dá ušetřit na silnějším traktoru.

Tomáš Kopa 28.01.2009 23:20:38
--------------------------------------------------------------------------------
Taky si myslím, že už jsou na trhu traktory, které umí aktivovat power boost i při práci na poli, a nejen při dopravě nebo na vývodové hřídeli...tenhle zrovna patří k těm, které to umí velice dobře !!

Polci 29.01.2009 08:25:56 Edit
--------------------------------------------------------------------------------
to Tomáš Kopa: Nedá mi to nereagovat, ale vedla se na fóru poměrně zajímavá diskuse o chiptuningu (resp. zapojení externí řídící jednotky do série s původní s možností přepínání). Není tudíž tento power boost takový tovární chiptuning? Pouze s rozdílem, že si to hraje na prodejní argument Takže argumenty o slabších článcích v jednotlivých řadách to trochu znevěrohodňuje...

VonVagel 29.01.2009 13:42:45
--------------------------------------------------------------------------------
Myslim ze mezi tim je trosku rozdil. U podle tebe "tovarniho tunnigu" tam navysene kone nejsou porad. U kazdeho vyrobce to navyseni musi splnovat nekolik podminek...ktere podle me ten traktor chrani. To znamena ze traktor nema vyssi vykon porad. Navic verim ze tam existuje nejaka ochrana. U Chiptunnigu tam ty kone jsou porad.

Polci 29.01.2009 15:54:44 Edit
--------------------------------------------------------------------------------
to VonVagel: Špatně jsem to napsal. V oddíle Chiptunning na fóru je spíše diskuse o onom zapojení externí řídící jednotky do série s původní s možností přepínání na vyšší výkon. Snad jste tam také přispíval, takže víte o čem je řeč...
Právě Tomáš Kopa tam popisoval jednotlivé slabší komponenty, jiné závěsy, jiné nápravy, rozdíly v motorech atd. a důvody, proč by se to nemělo dělat. Tudíž si myslím, že onen tovární power boost je prakticky to samé....Kolik to u tohoto kocoura udělá navíc? Ze 140 k na 160k? Takže nějakých 15% navýšení. Jenže pokud to udělá fabrika, je to OK...
U chiptuningu, jak si všichni představujeme tam opravdu ty koně jsou pořád, přehraje se software něčím jiným a to bych si ani nedovolil někomu doporučovat...

VonVagel 29.01.2009 17:15:22
--------------------------------------------------------------------------------
Souhlasim s tim ze kdyz to dela fabrika tak je to OK:) Nevim proc Boost nekdo vymyslel. Ja jsem zasadne proti. Bud tak ty kone jsou nebo NE. Rekl bych ze je to takova fligna na zakazniky...ale dneska snad uz neni znacka ktera Boostu nevyuziva...

Tomáš Kopa 29.01.2009 18:48:36
--------------------------------------------------------------------------------
Snad by mohl i takový odborník na cokoli, jako je Polci uznat, že je chiptuning a tovární nastavení traktoru porovnávání hrušek s jablkama.... Moje poznámka se týkala způsobu, jakým výrobci využívají powerboost.

Polci 29.01.2009 19:18:53 Edit
--------------------------------------------------------------------------------
to Tomáš Kopa: Pokud by jste si přečetl příspěvky, jistě by jste pochopil, že o chiptunningu tu nikdo nemluvil (pouze o tématu Chiptunning). Nesrovnávám jablka s hruškama. Srovnávám pouze srovnatelné. Externí řídící jednotka je dle mě to samé jako power boost. Akorát, že továrně je to možná v jedné řídící jednotce...
Nemá smysl nějaké osobní napadání co se týká odbornosti. Asi tomu nerozumím a nechám se rád poučit o rozdílu v tomto případě. Pokud jste schopen vnést odborné argumenty z vašeho oboru, v čem je toto rozdílné, vneste je. Tovární nastavení v tomto případě je na 140 k. Co je tedy onen power boost? Dle mé chabé odbornosti pouze elektronické navýšení výkonu.
Snažím se zapojovat pouze do témat o kterých něco vím z vlastních zkušeností (takže nevím, kde se ten odborník na všechno vzal), vidím, že vy taktéž přispíváte pouze do určitých témat, takže jistě všichni ocení, že jako všestranný odborník na téma traktory Claas dokážete odůvodnit tuto problematiku, která je vám blízká.

VonVagel 29.01.2009 19:42:36
--------------------------------------------------------------------------------
To ze PowerBoost je pouze elektronické navýšení výkonu-S tim souhlasim. Ale je prece omezene. Dokazu to i u externi ridici jednotky? Nebo to u ni je jen On/Off?

Polci 29.01.2009 21:01:39 Edit
--------------------------------------------------------------------------------
to VonVagel: Svatá pravda, že o těch továrních navýšení je to většinou něčím spouštěné (nějakým poklesem výkonu atd. Odborníci jistě upřesní). Právě v tom, vidím nevýhodu. Pamatuji, jak se ono navýšení výkonu příkladně na vývodové hřídeli u některých značek tahalo na externí přepínač, aby si mohl řidič "pomoci" třeba při orbě (meje zkušenosti z Valmetu 8750E). Netuším, čím je to omezeno v tomto případě u toho Claasíka, ale připadá mi lepší, když se to dá ovládat i manuálně bez nějaké automatiky...(třeba to v tomto případě jde...). Ale jistě se najdou i zastánci těchto automatů. Na externí řídící jenotce je právě ono On/Off.
to všichni ostatní:Řekl bych, že bychom tuto diskusi měli přesunout na fórum, abychom to tu zbytečně neblokovali. Osobní i více odbornické výlevy možná i přes SZ.

neznalek 29.01.2009 21:17:35
--------------------------------------------------------------------------------
Buldozerek:" a je to verze s power boostem,udajne funguje od 6 km/h" pokud je to pravda, tak davam za pravdu všemu co tady Polci napsal

Tomáš Kopa 29.01.2009 23:21:13
--------------------------------------------------------------------------------
to Polci : Omlouvám se, jestli můj příspěvek vypadal jako osobní napadání. Tak to určitě nebylo myšleno.
to všichni ostatní : Souhlasím s přesunem této diskuze na fórum a jen na vysvětlení mých reakcí - fukce power boost je na Arionech spouštěna na základě měření : otáček motoru, teploty motoru, teploty nasávaného vzduchu, polohy akcelerátoru, kroutícího momentu motoru ze 3 čidel umístěných za setrvačníkem, na převodovce a na hřídeli PTO. Vše vyhodnocuje řídící jednotka motoru. Vyšší výkon je uvolňován dle okamžité zátěže motoru a to buď postupně, nebo při náhlé zátěži okamžitě o plných 20 k. Manuálně spustit nelze. Podmínkou je buď odebíraný výkon na PTO, odebíraný hydraulický výkon, zařazený rychlostní stupeň C1. Vyšší výkon může být aktivován i při odběru výkonu na PTO u stojícího traktoru.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod VonVagel » 30 led 2009 11:33

Pak je to právě to, o čem jsem si u takovýchto řešení dovolil zapochybovat...Když potřebuji, tak někdy nemám. Když si zapnu sám, mám, kdy se mi zlíbí...

A o tom to cele je. Pokud budeme vychazet s predpokladu ze ne vsechny komponety v modelovych radach jsou stejne tak tim ze Power Boost se zapne jen za splneni urcitych podminek...chrani tim cely traktor. Dokaze nekdo odhadnout kdy tam ty kone muze pustit a kdy ne?
Pokud vychazis ze skusenosti s firmou Fendt ktera ma dle tveho nazoru kompenty dimezovane stejne tak tomu traktoru by se nemelo nic stat kdyz si zapinas 20-30k kdyz potrebujes. Ale je to opravdu takhle? Pokud ano proc uz to neni od vyrobce?
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 30 led 2009 15:44

to Von Vagel: Pokud někdo chtěl v roce 2001 koupit u Fendta traktor výkonu 200 koní, koupil si 920, v roce 2003 už začali dělat 916 o stejném výkonu (dříve měla 170 koní). A nezměnili na tom traktoru nic kromě řídící jednotky. Je to čistě prodejní věc. Traktor o výkonu 200 koní ceníkově stojí méně než ten samý o výkonu 300 koní...(i když je ve stejné krabici)z jakého důvodu by se tímto externím přidáváním výkonu okrádali o zákazníky, kteří by si tak koupili vyšší model dané řady a zaplatili by více?
Takže se to dělalo pouze řídící jednotkou... Jinak základní komponenty jsou stejné. Je možné, že teď již je doba jiná a dělají to jako skládačku. Ale pokud koupí od dodavatele pro celou řadu třeba 5000 ks určitého dílu, možná je to vyjde levněji, než kdyby kupovali rozdílný díl 1000 pro 922,2000 pro 927 a zbytek pro 936...
Mě stačilo si pouze otevřít prográmek s náhradními díly pro naší typovou řadu a zjistil jsem si, co jsem potřeboval. Proto jsou pro mě důležitá zjištění, že na komponentech, ve kterých hraje důležitou roli výkon je tento náš konkrétní kus dimenzován stejně jako 926...Opravdu tu nechci vést spory o tom, že dnes si to každý výrobce dělá z různých komponentů a nejde tomu traktoru krátkodobě přidat třeba 25 či 35 koní na výkonu aniž by se nerozpadl či nepoškodil, to si musí každý zákazník probrat sám co kupuje...
Když bych trochu odbočil, tak u Lexionů 450/460 I či II byl také shodný motor a cca 25 koní rozdílu a bylo tam něco rozdílného kromě toho výkonu....??? Jiná přední náprava u 450 I, ale ta se následně stejně měnila za silnější, protože byla poddimenzovaná. Vím, že to není stejné jako traktor, ale proč se tudíž neprodávali pouze továrně načipované 450... zase jsme u toho samého. Je potřeba ze zákazníků dostat nějakou pětku navíc...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod VonVagel » 30 led 2009 16:05

Mohlo by to tak byt. Pokud je v rade traktoru rozdil jen v motoru tak by chiptunning nemusel ublizit pokud to bude v prijatelnem rozmezi. Ale je prece beznou praxi ze samotny motor se muze lisit komponety/naladenim. Mam na mysli chladice/mezichladice/turbo atd. Pokud budu souhlasti s tvym nazorem/zkusenosti s komponenty traktoru. Tak si myslim ze samotny motor nemusi byt pripraven na zvyseni vykonu...
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 30 led 2009 16:20

to Von Vagel: Nerozumím tomu příspěvku :?: Jistě souhlasím, že v případě rozdílných komponentů o kterých píšete, to může být problematické. Pokud se budu bavit o tomto konkrétním případě naší 916, tak nemůžu jinak než říci chladič/mezichladič/turbo shodné s 926... U Lexionu 450/460 taktéž. Takže pouze prodejní argument.
Dokonce už jsem se setkal i s jiným objednacím číslem stejného dílu na jednotlivé řady v katalogu a když se to objednalo tak přišel jeden a ten samý díl akorát vždy pod jiným číslem a za jinou cenu. Matení dokonáno...
Tudíž bych poradil, ať si případný zájemce o zvýšení výkonu externí jednotkou někde u piva promluví se šikovným a zkušeným servisákem, ten mu pomůže posoudit event. najít, zda a jaké komponenty jsou tam rozdílné. Rozhodně ať se na to neptá prodejce, protože ten mnohdy ani neví co prodává...

Příspěvky: 13
Registrován: 03 lis 2008 23:21

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Tomáš Kopa » 31 led 2009 20:38

to Polci : reakce na připomínky ohledně power boostu : ta podmínka rychlosti je taková, že platí OD daného převodového stupně. V případě Arionu je to od 6 km/h do 42 km/h. Vyšší výkon je tedy možné využít u VŠECH prací v tomto rychlostním rozsahu. Mluvíme tedy o pluhu, podmítačích, secích strojích a všech pasívních strojích. U strojů poháněných vývodovým hřídelem tato podmínka neplatí, při odebíraném výkonu na PTO alespoň 6 k je k dispozici vyšší výkon při jakékoliv pojezdové rychlosti. A platí to i při stojícím traktoru, klasickým příkladem je drtič kukuřičného zrna nebo silážní lisy do vaků. Tohle jsou věci, které do traktorů přinesla společnost Claas.
reakce na připomínky k traktorům Claas : jako odborník na cokoliv byl Polci určitě v několika evropských (nebo dokonce i světových)továrnách na výrobu traktorů, takže porovnání úrovně každé z nich dokonale ladí s jeho názoremna chiptuning

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 31 led 2009 21:30

to Tomáš Kopa: Děkuji za osvětlení. Opravdu vyčerpávající.
K tomu ostatnímu. Opět odborník na cokoliv... :shock: Něco jiného tam v repertoáru není... Nebyl jsem ani v továrně Renault, ani nově v továrně Claas. Nepotřebuji to k životu. Jen jsem něco málo zaslechl (bylo to před rokem, podotýkám, třeba jen nějaká série, či ojedinělé případy na které měli smolíka pouze u tohoto prodejce). Na můj dotaz, co dodělávají na těch 2 nových traktorech, co měl jistý prodejce v Německu na dílně, se mi dostalo lakonické odpovědi, že to musí doutahovat, předělat nějaký šlauf na topení, a celkově projít než to předají zákazníkovi. A to prý dělali u každého traktoru této řady, jinak na to pak jezdili stále něco dělat. Pak ještě přidali jisté německé neslušné slovíčko. Třeba u nás s tímto nejsou problémy. Nebo možná ano, ale to by se musel někdo ze servisu "odkopat" a to veřejně neudělá. Chápu. Klidně si názor poslechnu i přes SZ.
Jaště ať si vysvětlíme pojmy (mezi odborníkem na něco a odborníkem na všechno). Takže pokud se jedná o chiptuning, nikdy jsem neřekl, že bych jej někomu doporučil (pokud jako odborník předpokládáte, že je to stálé přehrání originálního software sortwarem jiným), pokud se jedná o externí řídící jednotku (která tam visí a následně je možné ji aktivovat, neříkal bych tomu chiptuning, protože mohu klidně celou životnost stroje jezdit na originální nastavení a navýšení výkonu nevyužít. Či jej využiji pouze v určitých situacích...Asi s tím nebudu jezdit stále. Tudíž rozdíl oproti chiptuningu). Takže po tomto vymezení pojmů v tom jistě i vy vidíte určitý rozdíl... Tudíž odhoďme demagogii.
Jinak jen takovou malou poznámečku (opravdu to berte spíše jako odlehčení :wink: ). To firma Claas v ČR porušuje předpisy a traktory jezdí 2 km/h rychleji než povoluje vyhláška :lol:

Uživatelský avatar
Příspěvky: 257
Registrován: 30 pro 2005 19:32
Bydliště: MladoBoleslavsko

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod vasek » 01 úno 2009 01:46

Když tak čtu debatu mezi Polcim a p.Kopou, napadá mě pár vět. Je zajímavé, že u některých firem se technické problémy nastalé během provozu před širokou veřejností šikovně zastírají, nebo se o nich zlehka pomlčí, či se dělá že se nic neděje a jedná se o ojedinělou záležitost a přitom pravda je někdy trochu jinde. A naopak u některých značek se probírá každá závada a to nejen zde, stylem připomínající " smrtelnou křeč", jako by stroje daných značek nestály ani za pomyšlení natož něco víc. Rozumný člověk ví, že všude se něco najde, ale jsou mezi zdejší, ale i širokou zemědělskou veřejností typy lidí se svojí nesmrtelnou pravdou, přes kterou" nejede vlak". Vím, že to sem moc nepatří, ale snad mi dáte někteří za pravdu. :wink:

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Polci » 01 úno 2009 08:19

K této mé nekonečné diskusi s Tomášem Kopou: Nějak mi přijde, že Tomáš Kopa má na tématu traktory Claas nějaké vyšší zájmy :) . Pak by mi připadalo správné napsat si do profilu prodejce traktorů Claas (pokud to tak je), či to napsat v příspěvku, aby ostaní věděli, že kope v určitém dresu a není zas tak nezávislý (pár lidí to tu udělalo a jsou schopni opravdu dobře reagovat na příspěvky týkající se jejich portfolia). Tudíž nemůže schvalovat takové věci, jako zvyšování výkonu, protože utíkají chlebodárci penízky, nemůže s pravdou ven o problémech, které některé stroje (to platí samozřejmě u všech výrobců) trápí a do roztrhání těla musí hájit čest oné značky. To mu opravdu nezávidím. Já mám jako všestranný odborník výhodu, že mě neživí prodej zemědělské techniky, ale něco úplně jiného, takže si mohu psát, co se mi zlíbí, aniž bych přišel o prémie :roll:
Poměrně slušně to popsal vasek. Nikdo z prodejců žádné problémy nemá, neměl ani nikdy mít nebude. A pak se zjistí u známých mezi řečí, že jim traktor už rok pořádně neřadí a servis dělá pštrosa. Kvůli tomu nemusím brouzdat po továrnách všech výrobců traktorů. To mi obzor nerozšíří.
Ale abych udělal Tomáši Kopovi radost, byl jsem i v nějaké té továrně výrobce traktorů. Odnesl jsem si dojem, že tam dělají traktory, mají tam zameteno a běhají tam okolo pásu lidé. Neodhadnu, zda ten chasník, co tam vrtá díru do převodovky je zrovna fachman k pohledání či je to obecní flink...To odhalí až provoz onoho stroje u zákazníka. Pokud má z návštěv továren, kde byl on, jiné poznatky, rád si je vyslechnu. Proto je nejlepší diskuse s člověkem nezávislým či závislým víceméně nezaslepeným pouze tématy na školeních v továrně. Klidně i přes SZ, pokud to nebude chtít probírat veřejně. Proto jsem rád, že je tu Farm Web s jeho fórem, kde se sejdou všichni zájemci o zemědělskou techniku, ať již laici, uživatelé, prodejci, diskutují a rozšiřují si obzory.
Samozřejmě očekávám, že se k daným příspěvkům Tomáš Kopa ohradí, ale v diskusi nad daným tématem už nic nového nenejdeme, budeme tu jeden na druhého tahat něco z paty a nikam to nepovede. Můj názor na použití externí řídící jednotky jsem snad dostatečně popsal. Tomáš Kopa svůj taktéž. Neshodneme se a to je podstatné. Každý si může vybrat co mu je v tom tématu bližší. O tom právě diskuse na fóru jsou. Takže děkuji Tomáši Kopovi a ostatním přispivatelům za plodnou diskusi. Pokud chce založit téma "návštěvy továren na výrobu traktorů", hlasování o "nejvšestrannější odborníky na FarmWebu" či "spolehlivost traktorů Claas" má možnost.

Příspěvky: 123
Registrován: 25 říj 2007 15:51

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Vaclav UPZT » 01 úno 2009 11:40

Musím se tomu jen pousmívat,jak si v Čechách myslíme že jsme nejchytřejší na světě.
Nakoupíme si to nejlacinější a nejočesanější co je v nabídce toho kterého výrobce a pak věříme že nám to nějakej kouzelník "natuní". :D :D
Zapomeňte na to.
Neznám žádného programátora aby dělal ze 120 -tky dvoustovku a jiné bez výměny minimálně řídící jednotky motoru u některých strojů je nutné i řídící jednotku převodovky.
Výhoda toho Českého tunění je že Vám to nikdy nikdo pořádně nezměří,teda určitě né zdarma nebo za malej peníz.
Nejjistější je postupovat podle rad výrobce,tedy zakoupit celý KIT.Což je ranec,který vyváží rozdíl ceny stroje př.120koní a toho př.200koňového se stejným motorem.
K tomu tunění max.rychlosti je také dost ošemetné.
Většina traktorů u nás schválených musejí mít při povolené rychlosti přes 40km/h,mimo jiné přední brzdy což nezmamená brždění přes přední náhon,ale brzda v každém kole.
Proto je také cena ,takto homologovaných strojů podstatně vyšší.
Těžko potom chtít po servisákovi ze značkového servisu,aby strkal hlavu do oprátky,vzláště když ví co ta která obsluha dokáže s tím kterým strojem dokázat. :lol:
Na druhou stranu zákazník náš pán,tak se pro jeho klid nechá" udělat" cokoliv,když se to správně podá,tak víra i hory přenáší :D :D :D :D
Jo a u toho německého nadávání,že musej dotahovat co nebo ono.
To je u všech výrobců stejné,stačí když na montážní lince se sejdou lidé třeba po týdením "Ocktoberfestu" :D :D :D

Příspěvky: 52
Registrován: 01 úno 2009 17:01

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod agromanCR » 01 úno 2009 21:32

Chtěl bych se zeptat, jestli funguje takovéto navýšení i u nových Zetorů. Možná je to blbost, ale zeptat se můžu. Dík

Příspěvky: 13
Registrován: 03 lis 2008 23:21

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod Tomáš Kopa » 01 úno 2009 21:46

Jen doplnění k té rychlosti, maximální rychlost je samozřejmě 40 km/h. Povolená odchylka výrobcem je +/- 5% dle použitých pneumatik.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 323
Registrován: 03 pro 2007 20:33
Bydliště: Levice okolie (SR)

Re: CHIP Tuning

Příspěvekod CBS » 02 úno 2009 01:33

Riadiaca jednotka je programovaná tak, že riadi množstvo vstrekovaného paliva a množstva nasávaného vzduchu (teda chod motora) na základe vyhodnocovania údajov zo všetkých snímačov, nie všetky snímače sú však rovnocenné. Ak jednotka zaznamená nezmyselnú alebo nedostatočnú hodnotu z niektorého snímača jednotka riadi motor v núdzovom režime (čo sa značne prejavý na výkone), ak je to dôležitý snímač jednotka odstaví prívod paliva. Je to opatrenie, aby nedošlo k poškodeniu motora. Tým som chcel vyvrátiť tvrdenie že funkciu PowerBoost môže odstaviť nejaký snímač, teda môže ale aj celý motor :( .
Hoci sa tiež prikláňam k názoru že je to skôr marketingový ťah, ako pomôcka, lebo samotný PowerBoost môže byť zahrnutý v chode motora bez akéhokoľvek tlačítka.
Veľa chiptuningov je založná na "klamaní" riadiacej jednotky o množstve vstrekovaného paliva, veľmi jednoducho sa to dá improvizovať napr u škody octavia vložením čiernej škatuľky medzi vodiče vstrekovacieho čerpadla a riadiacu jednotku. Tým sa mení pomer vstrekovaného paliva a toto je princíp každého navyšovania výkonu, kde sa nezasahuje do sacieho systému motora. Isteže originálna riadiaca jednotka obmedzuje toto navýšenie výkonu, kde je zbytočné, alebo prispieva k nadmernému namáhaniu motora, prípadne celého traktora.
Píše sa tu o rovnakých mtoroch s rôznymi výkonmi je to podľa mňa bežné, najmä pri preplňovaných motoroch s elektronicky riadením vstrekovaním, podľa prospertu, ktorý som čítal majú Fednty rady 700 a 800 rovnaký objem motora (typujem aj vŕtanie a zdvih) a maximálne výkony 130 až 205 hp kde tento rozdiel robí iba preplňovanie a riadiaca jednotka. Tým nechcem samozrejme povedať, že sú tie motory navlas rovnaké a že malím tuningom na RJ a saní spravíme z Vario 712 820, ale že pre výrobcu je jednoduchšie vyrábať čím viac rovnakých dielov do viacerých motorov a pre uspokojenie väčšieho množstva zákazníkov viac výkonových tried, predsa nebude každý kupovať 205 koňový traktor, keď mu stačí 130 kde je aj v cene rozdiel, aj keď som to trocha zveličil :P
Na druhej strane každé navyšovanie výkonu má vplyv na životnošť celého stroja či už vo večšej alebo menšej miere.

Další

Zpět na Všeobecná diskuze

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků