Agregace traktoru s vlekem

Příspěvky: 58
Registrován: 23 úno 2016 22:58

Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod Baziliska1 » 25 črc 2016 15:17

Ahoj te. Mám dotaz ohledně vlečky např.:MEGA 25 - Vanová korba jednostranná, která má tyto parametry: pohotovostní 7680kg, užitečná povolená 17320kg, celková max. 25000kg. Jaký silný traktor můžu za něj zapřáhnout? Můžete poradit jak se to dá spočítat? Je spousta výrobců co neuvádějí tyto data. Děkuji za rady.

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod miki » 25 črc 2016 17:04

Každý traktor má buď na sobě a nebo určitě v techničíku napsané co (kolik) může tahat. Jinak to řeší zákony a je to zde na foru několikrát řešeno tak hledej, případně na netu. Jinak MEGA25 není vlek, ale návěs (to jen pro tvé info, protože hmotnost vleku a hmotnost návěsu není v rámci toho co chceš vědět jedno a to stejné).
Překovejme meče v pluhy a naopak

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod bold » 25 črc 2016 17:43

je to poměrně jednoduché, podmínkou mít schválené závěsné zařízení (k-80 nebo pod) a pak 2,5 násobku tahače (na cestu) Všichni !!!! výrobci traktorů udávají maximální hmotnost vleku a povolenou hmotnost vleku. Dále je to uvedeno i v OTP
počty jsou to jednoduché, traktor musí mít 10 tun.
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Příspěvky: 58
Registrován: 23 úno 2016 22:58

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod Baziliska1 » 25 črc 2016 17:52

Rozdíl mezi vlekem a návěsem poznám. Všemu co má korbu a kola říkám vlek, kromě vozíku za auto.

Příspěvky: 58
Registrován: 23 úno 2016 22:58

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod Baziliska1 » 25 črc 2016 22:14

Bold: děkuji za info

Uživatelský avatar
Příspěvky: 140
Registrován: 06 říj 2007 17:41

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod venca43 » 26 črc 2016 06:53

Traktor musí mít pod 8t nechce se mi to počítat. Jde o ty 2-3-možná i 4 tuny co přenese legálně návěs na traktor. To je obecné pravidlo + musí mít traktor v TP povolené odpovídající hmotnosti.

Příspěvky: 1
Registrován: 08 led 2014 10:12
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod PetrK » 27 črc 2016 20:55

Zdravím,
pokusím se přidat i svůj poznatek zda si to pamatuji správně a zda správně smýšlím podle teorie :D :D .
předem se omlouvám za případné nesrovnalosti a za teoretické smýšlení, momentálně se nepohybuji v praxi zemědělství :D :D
když to tedy vezmu na konkrétní typ návěsu výše uvedeného MEGA 25, umožňuje max. konstrukční rychlost do 40 km/h, tomu odpovídá 2,5 násobek traktoru.
Tzn. MEGA 25
Celková max. hmotnost návěsu: 25t
Okamžitá hmotnost návěsu: 25-2= 23t; podle stránek výrobce přenáší 2t z návěsu přes oj na traktor
Okamžitá hmotnost traktoru: 23/2,5= 9,2t
Pohotovostní hmotnost traktoru: 9,2-2= 7,2t
Pak když budu uvažovat teoreticky :D :D :D tak by se mohl vzít traktor i o menší hmotnosti a dotížit ho(závaží v předních ramenech, v zadních kolech) na hmotnost 7,2t. pak ale záleží jak by se hodně sjížděli pneumatiky, jak by se choval v provozu(jak by ho ubrzdil, komfort jízdy, bezpečnost aj.) zda sebou tahat tolik závaží a tím pádem jaká by byla spotřeba paliva ve srovnání zapřažení traktoru o vyšší pohotovostní hmotnosti.

Příspěvky: 477
Registrován: 24 dub 2015 10:30

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod tonik » 27 črc 2016 21:28

Myslím že řešíte malichernosti. Rozhodující je, co má napsáno traktor v techničáku a víc neřešit. Němci mají třeba v techničáku zapsáno úplně něco jiného než Češi.
Vemte si metr a změřte si doma traktor a koukněte se do techničáku a o kombajnech ani nemluvim.

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod miki » 28 črc 2016 15:10

Rozhodující je, co se naváží na váze pokud ti tam chrániči pošlou. Pokud to potahneš za slabším a lehčím traktorem, tak mužeš, ale nesmíš to mít tak naloženo (lépe řečeno můžeš, ale nesmí tě zvážit)
Překovejme meče v pluhy a naopak

Příspěvky: 477
Registrován: 24 dub 2015 10:30

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod tonik » 28 črc 2016 16:47

Co furt řešíte co navážíte na váze, co chrániči a vostatní krávov....... Vem techničák tam je max hmotnost traktoru a max hm. přívěsu. a nic víc neřešte. Jestli je traktor malej nebo velkej nemá vliv. Nehledě na to že 2,5 násobek byl do 25km/h a 1,7 násobek nad 25km/h

Pokud máš v techničáku napsanou max. hm. traktoru 10 tun a když zvážíš a bude vážit 10 tun tak můžeš zapřáhnout tak přívěs, protože při zapojení návěsu zvedneš hmotnost traktoru o 2-3 tuny. Nebo snad někdo viděl při vážení rozpojovat soupravy?

Uživatelský avatar
Příspěvky: 5402
Registrován: 28 pro 2007 18:40
Bydliště: Zlínský kraj

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod bold » 28 črc 2016 17:22

jak bylo řečeno, pro provoz na silnici platí to co je v techničáku, ale není to nejvyšší technicky přípustná hmotnost (ta platí mimo komunikace) ale povolená hmotnost přípojného vozidla ! Mně to u traktoru dělá 10 tun rozdíl. na cestu můžu s 22 tunama a mimo s 32 t.
Ať to skládám jak to skládám pokaždé je z toho kulomet

Příspěvky: 126
Registrován: 07 bře 2012 19:27

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod koprkam » 29 črc 2016 12:50

Já si myslím, že to co je v Tp je "svaté", protože policajt si přečte, co je v Tp traktoru za hmotnost přívěsu a porovná ji s Tp přívěsu. Nikoho pak nezajímají dvou a půl násobky, natož jestli máš naloženo půlku nebo plnej. Alespoň takhle mě to učili v autoškole.
Když něco nejde vem kladivo,
když to pořád nejde, vem větší kladivo
a když to ani pak nejde, přečti si návod.

Příspěvky: 221
Registrován: 13 pro 2006 18:10

Re: Agregace traktoru s vlekem

Příspěvekod chomyz » 29 črc 2016 17:24

to koprkam: tak to tě tam učili špatně (a nebo hodně dávno, když to takto ještě bylo...)
to toník: ano 2,5 násobek byl do 25km/h a 1,5 (nikoli 1,7) násobek nad 25, ale to bylo cca do roku 1999, od té doby je samozřejmě 2,5 do 40km a 1,5 nad 40.
Ale vážně - tohle téma v různých obměnách se tu v různých vláknech objevuje už roky a je možná dobře, že teď se tu objevilo přímo pod svou hlavičkou - v této oblasti totiž tradičně přežívá spousta nepřesností a mýtů - je to totiž v podání české legislativy značně komplikovaná problematika...
V zásadě je to zjednodušeně při výpočtu tak, jak uvádí PetrK.
Vše lze v podstatě vyčíst z vyhl. 341/2014, ale je tam spousta specifických souvislostí a nelogičností. Zásadně je třeba rozlišovat 1) nejvyšší technicky přípustnou hmotnost přípojného vozidla - to je ta na štítku traktoru (většinou na posledním řádku pro nezávisle bržděné přívěsy, nad tím jsou hodnoty pro nebržděné atd., ale jsou traktory které mají ty hodnoty nevyplněné (některé dovozy z A atd.) nebo nemají štítky vůbec (starší stroje) a je uvedena také v TP takzvaně "před lomítkem". To je hodnota daná výrobcem traktoru a platná jako technické maximum (v ČR mimo veřejné komunikace), tím se řídí v podstatě ve všech okolních státech. No a pak je ten český specifický 2,5 násobek, který je v TP "za lomítkem" - to je nejvyšší povolená hodnota. Ta by se neměla na silnici překračovat ovšem jak jsme tu již mnohokrát probírali tak tato hodnota vznikne vynásobením horní hranice provozní hmotnosti, většinou ovšem nikoli nejvyšší povolené hmotnosti traktoru - záleží také jak která značka to má "ošéfované".No a v praxi se vždy posuzují okamžité hmotnosti. Radši to napíšu ještě jednou - okamžité hmotnosti. A tím už se to začíná komplikovat - nejen že bych neměl překročit 2,5 násobek povolené hmotnosti, ale současně ani maximální povolenou hmotnost soupravy. A ta bohužel vzniká v TP sečtením té největší provozní hmotnosti traktoru a největší povolené hmotnosti přívěsu. Platí sice to, že se posuzují hmotnosti připadající na nápravy, tzn. u návěsu mohu odečíst zatížení přenášené na traktor (2-4t), ale pokud budu mít traktor se závažími apod. tak už jaksi nemám kam v tom celku ty třeba 3t ze závěsu přičíst, protože bych překročil v součtu tu celkovou povolenou soupravy. Pak jediné k čemu mi to pomůže je to, že s využitím dotížení od návěsu můžu z traktoru shodit nějaké závaží a pořád mi vyjde ten 2,5 násobek - přesně tak jak uvádí PetrK. Je fakt že tu povolenou soupravy moc nikdo neřeší v praxi (na rozdíl od stále omílaného 2,5 násobku). Co je ale podstatné: dle v současnosti platné praxe při vážení dle zák. 13/1997 ("ochrana pozemních komunikací") metodika vážících skupin CSPSD ani Policie neřeší 2,5 násobek, Celní správa sice ano, ale ta většinou váží jen na stálých vážících stanovištích, ke kterým se traktor těžko dostane. A když už tak by to mělo být posuzováno dle par. 125c) odst. 1 bod k) - tedy do 2 tis. Kč blokově (a samozřejmě bez bodu). Navíc dle tohoto zákona zatím nelze vážit traktor a tudíž určování přenosu části hmotnosti na traktor je mírně řečeno velmi problematické (připravuje se nějaka metodika toto řešící). Pokud se bude konat málo časté vážení druhým způsobem - tedy dle zák. 361/2000 ("bezpečnost silničního provozu"), tak tam se posuzují ovšem technicky přípustné (tedy ty štítkové) hodnoty. A případné překročení je opět posuzováno dle výše uvedeného paragrafu - tedy relativně velmi mírně.
To co nás může stát hodně peněz (od letoška již naštěstí ne body) není zatím tento problém vzájemné agregace, ale hlavně povolené hmotnosti přípojných vozidel kat. R (dříve Ot) a případně celková hmotnost soupravy (v ČR 48t, byť existuje např. materiál od jednoho renomovaného dovozce traktorů z loňského roku, který se skálopevně pokouší tvrdit, že v ČR je bez nadměrného povolení pouze 40t...). Takže je jistě dobré ohlídat si při agregaci povolenou hmotnost návěsu vůči traktoru (tak jak to počítal výše PetrK), ale při kontrole je podstatně důležitější (resp. dražší) mít v pořádku zatížení na nápravy přívěsného vozidla resp. povolenou přívěsného vozidla samotného (všechny potřebné hodnoty lze dohledat v té vyhl. 341/2014), protože tam je to pak 9000 Kč/t...

Zpět na Všeobecná diskuze

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník