Kvalita, výdrž a spotřeba motorů sklízecích mlátiček

Příspěvky: 211
Registrován: 18 úno 2006 22:54
Bydliště: Brno

Kvalita, výdrž a spotřeba motorů sklízecích mlátiček

Příspěvekod michal.Š » 07 pro 2006 11:39

Zdravím všechny. Tahle diskuze je zaměřená na motory kombajnů všech značek. Založil jsem tuhle diskuzy na popud už tady několikrát rozebírané spotřeby pohonných hmot u kombajnů.

Příspěvky: 211
Registrován: 18 úno 2006 22:54
Bydliště: Brno

Příspěvekod michal.Š » 22 pro 2006 14:04

Tak jsem se s touhle diskuzí moc netrefil čico. :(

Příspěvky: 592
Registrován: 04 bře 2006 22:09
Bydliště: Jižní Morava- Vysočina

Příspěvekod OŤAS » 22 led 2007 21:49

Moje zkušenost s motorem KHD Deutz BF 6L 913/C vmontovaným v kombajnu Deutz Fahr 4075 HTS Topliner je velmi kladná. Řadový 6. válec vzduchem chlazený s přímým vstřikem, s plným přeplňováním Intercooler s mezichladičem vzduchu dosahoval 225 koní a je pravda že toho měl někdy tak akorát ( silně polehlá řepka s drcením a vysypávání za jízdy, hnala ručičku teploměru skoro až na doraz). Spotřeba v průměro od 9l do 13L/ha podle podmínek i s přejezdama. První 3. roky než si motor sedl, dolíval jsem mezi výměnama až 5L oleje (celková náplň 16L), nyní po 12. letech provozu od Max. na rysce po Min. před výměnou tak zhruba 1L. Olej používáme český M7 ADS III, výměna pouze jednoho plnoprůtočného filtru před sezonou a dvou palivových. Výměna oleje po 250 mth, to jsme řešili zhruba v polovině sklizňové sezony. I přesto že šlo o motor chlazený vzduchem neprojevoval se zvýšenou hlučností. Tyto motory se musely udržovat v perfektní čistotě, tzn. každé ráno perfektně profouknout chladiče klimatizace a chladiče olejů pojezdu, pracovní hydrauliky, oleje motoru a mezichladiče stlačeného vzduchu. Pročistit a profouknout žebra chlazení válců a ofouknout okolí motoru od plev jinak by došlo k rychlému zahoření. Horký vzduch který vycházel z motoru měl opravdu úžasnou sílu zapálit každou hromádku plev, která se tam zbytečně povalovala. Této činnosti údržby jste se museli poctivě věnovat každé ráno zhruba půl hodiny a měli jste celý den klid. Přístupnost je vynikající, na motoru jsem během jeho životnosti pouze dvakrát kontroloval ventily a jednou seřizoval vstřiky. Jednou přetěsňoval gufero na klice, jednou měnil řemen alternátoru(preventivně před sezonou) , dvakrát nechal rozebrat a vyčistit alternátor a startér, taky před sezonou. Jedinou výtku mám k výkonu,chtělo by to asi o 20 koníků víc, ale to už výrobce od modelu 96 vyřešil navýšením výkonu na čerpadle a jinou konstrukcí výfukového sběrače a tlumiče výfuku, jinak plná spokojenost.

Příspěvky: 211
Registrován: 18 úno 2006 22:54
Bydliště: Brno

Příspěvekod michal.Š » 22 led 2007 22:59

Oceňuju že si na toto téma po tak dlouhé době někdo vzpoměl :)
Kolik bylo asi změn na motoru mezi prvním Toplinerem a tím novějším?
Myslím že největší rozdíl mezi těmi dvemi verzemy bylo manuální ovládání lišty a mlátícího ústrojí, které u té novější nahradila elektrika. Ale nejsu si jistej, jestli celkem těch verzí Toplinerů nebylo víc. Tím nemyslím modelové řady.
Také vám dnešní moderní kombajny připadají příliš přetechnizované?
Ba dokonce se při jejich ovládání cítíte jak v kanclu? Máme pro vás elegantní řešení.
Kupte si KOLOSA!
SK 6 Kolos - kombajn bez kompromisů!!!
Žádejte u svých regionálních prodejců ÚPZT.

Příspěvky: 24
Registrován: 25 črc 2006 10:41

Příspěvekod pop » 23 led 2007 21:29

to otas:
jen pro porovnani DF Ectron - taky sestivalec s turbem, ale bez mezichladice, vzduchem chlazeny , 170 koni, nevim, jestli to neni BFL 912, nechce se mi to hledat :-).
Vykonu chybi dost, mame listu 4.2 a pri hustsi psenici tezce nestiha, otacky padaji...
Se spotrebou jsem se dostal pod 15 litru jen v maku, kde se dalo jezdit 9-10 km/h, nejvic to zralo v psenici s dlouhou slamou asi 22 litru... Vsechno s drcenim, a to se snazim jezdit tak rychle, co motor utahne (jecmen 6-7 km/h, psenice 4-5 km/h podle hustoty a slamy).
S tim foukanim zeber hlav valcu to neni tak zle, jeste se mi nestalo, aby se mezi zebry neco usadilo. Naopak chladic oleje se musi foukat denne ....
Zatim to ma najetych cca 350 Mth, olej si to jakysi bere, jako asi kazdy vzduchem chlazeny.
Jinak dotaz - ty jsi sekal s DF po jedne strane, jak ses kdysi na foru zminoval? Nemels problemy s valenim steny od prevodovky kosy?
Deutz -Fahr Ectron 5530 H

Uživatelský avatar
Příspěvky: 257
Registrován: 30 pro 2005 19:32
Bydliště: MladoBoleslavsko

Příspěvekod vasek » 23 led 2007 22:18

Já jsem si pochvaloval 6 válec Mercedes véčko přeplňovaný s mezichladičem a mech vstřikovacím čerpadlem (přesné označení se mi nechce hledat). Byl použit v Lexu 460 rv.01 výkon lehce přez 300 koní. Celkem tichý chod a dostatek výkonu i v kopcích. Spotřeba v průměru něco kolem 15l. Při porovnání s C9 Cat kdy 560 udělala za den oproti mě o 5 ha víc a měla 30km přejezd navíc tankovala něco kolem 500 litrů. Já tankoval lehce do 350 litrů. Vím že 560tka má asi 60 koní navíc a měla větší záběr + ten přejezd ale rozdíl 150 litrů je trochu dost. Abych to shrnul je to motor s dostatkem výkonu k použité mlátičce. Udržba je také celkem dobře proveditelná a spotřeba taky na dobré úrovni. Loňské žně jsem bohužel už neměl možnost jezdit a motor se zadřel na tvrdo a nevím zda to byla vina obsluhy, nebo únavy materiálu, ale je to již druhý případ závažné poruchy tohoto druhu motoru během 2 let v okolí. Což mi trochu kazí jinak dobré vzpomínky na tento motor.

Příspěvky: 592
Registrován: 04 bře 2006 22:09
Bydliště: Jižní Morava- Vysočina

Příspěvekod OŤAS » 24 led 2007 01:30

To Pop, když si vezmeš že E 512 s motorem 105 koní a lištou 4,2m neměla problémy a motor 170k na tom vašem Ectronu má co dělat, ale je fakt že hydropojezd si vezme hodně a řezačka taky a že to rozhodně nešetříte když stíhá sečení, mlátička a separace taky :wink: . To člunkové sečení nebyl problém,lišta na Toplineru nemá na straně kosohonu takovou tendenci válet obilí a to i bez děliče ( s děličem úplně nádhera), jako to třeba dělaly Fortschritty. A třeba když jsem obsekával tak sem se taky snažil jet kosohonem v porostu, je to lepší hlavně tam kde ty pola neznáš, nevíš co můžeš kolikrát potkat na kraji meze 8) .
To Vasek, na motory CAT zabudované v Lexionech není slyšet zrovna moc chválu, hlavně kvůli spotřebě a výdrži, ale je zajímavé že ve stavebních strojích s tím problémy nejsou, asi tam budou jinačí křivky zatížení. Nad tím by se měli zamyslet konstruktéři a spíš instalovat motor typu stabilák, např. ty které se používají na provoz generátorů atd. Motor Daimler je i u mně docela špička, ale jsou to jenom stroje a kolikrát nemůžou za chování obsluhy(ta si myslím že má v tomto velký podíl). Jednou jsem byl na záskoku na výpomoc za Claas Mega 208 na které (naštěstí pro zákazníka v záruce), vylítla ojnice blokem ven ( motor OM 366 LA). Inu stávají se na světě různé věci.

Příspěvky: 100
Registrován: 20 lis 2005 19:35

Příspěvekod Jenda » 24 led 2007 09:44

To Vašek-o motoru a kombajnu lexion 460 o kterém mluví Vašek sem lonské žně obsluhoval já.motor se zadřel poslední dny sklizně.a to jsem bohužel nebo možná bohu dík s ním nejezdil.tou dobou sem už dva dny bzl ve škole.tak nemužu říct o co šlo.Motor je však spraven servisem.podle vedení šlo o nedostatek oleje klika byla rafla a to tak že byla úplně modra.ja ale si myslím že nešlo o chybu obsluhy ale o materialový problém.jinak o větších podrobnostech mužem Vašku pokecat někde jinde.někdy se ozvy.dělám ted uz v podniku

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Příspěvekod Polci » 24 led 2007 16:58

to Jenda: Tak se viník přiznal. Že ty jsi tam nedoléval olej.... :lol: :lol: :lol: Ber to jako srandu :P Kdopak vám to opravoval? Smím li se zeptat...
Máme zkušenosti s MB 366 LA, MB 443, MB 441 LA, C9 a C12. Ani jednou jsme neměli na žádném z těchto motorů jakoukoliv poruchu, pokud neberu prasklé řemínky či šponovací kladky a chladiče. MB 443 v Commandoru byl největší žrout, ale nezastavil se před ničím. Byl to nepřeplňovaný 8V a objem měl neuvěřitelný. Často se mu chtělo hořet. Byl tam zapasovaný za kabinou, že se člověk nemusel bát, že by mu tam při údržbě vypadl klíč :lol: Ve 480 máme 441 LA a absolutní spokojenost. Ten motor dá vědět, když už nemůže a řidič mu může odlehčit (i když moc často to nepotřebuje :lol: ). Oproti tomu motory Cat jedou co to jde, pořád si elektronicky přidávají a když už nemohou, tak padnou o cca 50 otáček dolů...(u C9) Opravdu to nejsou takové stabiláky jako MB. Na C12 nešlo za celé žně zatížení motoru přes 80% (ani v 5 t zelené řepce), ale bumbá víc než MB. To je ale možná více dáno povinností plnit nové normy výfukových plynů... Ty nové MB motory prý také žerou jako prokoplé.
Výdrž v kombajnech bych moc neřešil. Tam ty motory zas tak nafrak nedostávají. Zajímavější je to u řezaček.

Příspěvky: 100
Registrován: 20 lis 2005 19:35

Příspěvekod Jenda » 24 led 2007 22:26

no nějakej servis Mercedes v Brandýse nad Labem .ten motor ještě není doma ale je snadhotovej byli tam problémy že poslali z německa jiný ojnice.každej vedoucí tvrdí něco jinýho tak vlastně provda známá nebude.
já sem ten motor rozhozenej nikdy neviděl ale prej snad jsou ve vaně nějaký komory a tam se ten olej přelejvá.kombajn jezdil tou dobou v kopci ale ne ějakym velkm svahu.a čerpadlo bylo chvíli bez oleje.Tak se tě chci zeptat jestli je to pravda s těma komorama.ale je fakt že mázání by to mělo hlásit.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 516
Registrován: 29 pro 2005 17:04
Bydliště: Louny

Příspěvekod Polci » 25 led 2007 09:49

O tom jsem nikdy neslyšel, že by se motory zadíraly v kopcích. Co měly Lexiony problém, tak když ještě neměly tlakové mazání hydraulických čerpadel tak se ta čerpadla zadírala když jezdily v kopcovitém terénu. Vím min o 2 případech. Byly to r.v.2000. Ale motor se mi nějak nezdá... Pokud by nemazal tak ihned vypne cívka motor (pokud ji tedy nemáte přidrátovanou :lol: ).To si spíš někdo vymyslel báchorku, aby nevyplavala na povrch pravda.

Uživatelský avatar
Příspěvky: 257
Registrován: 30 pro 2005 19:32
Bydliště: MladoBoleslavsko

Příspěvekod vasek » 25 led 2007 15:33

to Polci a Jendo já bych možná věděl proč se to stalo, jedna příčina by se našla. Mužem to probrat, ale radši přes SZ ono takovéto choulostivé věci není moc dobré ventilovat veřejně. :wink:

Příspěvky: 24
Registrován: 25 črc 2006 10:41

Příspěvekod pop » 25 led 2007 21:16

OŤAS píše:To Pop, když si vezmeš že E 512 s motorem 105 koní a lištou 4,2m neměla problémy a motor 170k na tom vašem Ectronu má co dělat, ale je fakt že hydropojezd si vezme hodně a řezačka taky a že to rozhodně nešetříte když stíhá sečení, mlátička a separace taky :wink: . To člunkové sečení nebyl problém,lišta na Toplineru nemá na straně kosohonu takovou tendenci válet obilí a to i bez děliče ( s děličem úplně nádhera), jako to třeba dělaly Fortschritty. A třeba když jsem obsekával tak sem se taky snažil jet kosohonem v porostu, je to lepší hlavně tam kde ty pola neznáš, nevíš co můžeš kolikrát potkat na kraji meze 8) .


jojo, majitel stroje se taky furt diví, jak to, že 170 koňový motor nestíhá, ale hydro a drtič si svoje vezme. A množství zpracovávané hmoty je taky větší než u 512ky s 90ti koňovým motorem :-).
ten pohon kosy by měl byt teoreticky stejný jako na toplineru a když jezdím pohonem do porostu, tak se mi zdá, že to válí dost... zkusím tam na žně nasadit nějaký delší dělič, viz
http://www.deutz-fahr.cz/gal/thumbnails/tn038.jpg
http://www.deutz-fahr.cz/gal/thumbnails/tn011.jpg
Deutz -Fahr Ectron 5530 H

Zpět na Všeobecná diskuze o kombajnech a řezačkách

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník