Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod VonVagel » 04 lis 2012 13:52

Vážení,
jeden známy mě požádal o pomoc se sběrem dat na diplomovou práci. Prosím Vás tímto o pomoc. Budeme moc rádi když pošlete nebo napíšete tady odpovědi na otázky níže.


Ahoj Kombajnéři a všichni nadšenci tohoto stroje.
Jsem Designérem posledního ročníku Vysoké školy Uměleckoprůmyslové v Praze a dělám Diplomovou práci která se týka designu Sklízecí mlátičky. V této práci se příliš nesoustřeďuji na techniku stroje ikdyž jí beru v potaz, ale spíše se zaměřuji na design a nové vychytávky stroje, které řidiči spříjemní sklizeň. Proto bych vás tímto chtěl poprosit o odpovězení pár otázek.

Předem Děkuji a odpovědi prosím posílejte na e-mail: takllberry@gmail.com

1.Co konkrétně ti na stávajícím kombajnu který obsluhuješ či znáš vadí? Uveď konkrétní věc a důvod proč ti to vadí a uveď typ a značku kombajnu jestli chceš. Uveď klidně více věcí, čím více tím lépe.

2.Co se ti naopak na stávajících kombajnech které obsluhuješ či znáš, líbí? Co by jsi vyzdvihl a považuješ za dobré řešení? Uveď konkrétní věc a důvod proč se ti to líbí či proč to považuješ za dobré řešení a uveď typ a značku kombajnu jestli chceš. Uveď klidně více věcí, čím více tím lépe.

3.Co ti na stávajících kombajnech, které obsluhuješ či znáš, chybí, co by jsi tam potřeboval nebo chtěl? Uvěď konkrétní věc a důvod proč tu danou věc postrádáš a chtěl bys jí tam. Odpovídej klidně s nadsázkou, můžeš si vymýšlet. Čím více věcí napíšeš tím lépe.


4.Jak si představuješ sklizeň v budoucnu? Jak by podle tebe měl takový kombajn vypadat a co by měl mít a co by měl umět? Napiš cokoliv tě napadne, Můžeš psát reálné věci ale klidně i nesmysly jak si to představuješ.

Díky, s pozdravem Martin Beinhauer
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod VonVagel » 06 lis 2012 19:59

Přátele doufám že někdo už vyplnil a poslal... Děkujeme.
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 612
Registrován: 15 led 2007 09:04
Bydliště: Opava

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod VonVagel » 17 lis 2012 15:41

Mrzí mne že z tolika návštěvníků FarmWebu se nenašel ani jediný který nezodpověděl těchto pár otázek...
Když CLAAS tak jedině LEXION 595R s C516-30...

Víte o tom, že se díky svému počítači můžete přímo účastnit skutečných vědeckých výzkumů?
http://www.czechnationalteam.cz/

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod miki » 19 lis 2012 09:08

Nezlob se, ale ty otázky jsou celkem dosti stupidní. Ten člověk, pokud chce dělat nějaký návrh, tak by se měl s danou věcí celkem podrobně seznámit a naučit se ji používat. Další věcí je, že kombajn bude furt vypadat jako kombajn (hranatá nebo zaoblená krabice), ale to jak se bude ovládat, jak bude ergonomicky vyřešena jeho obsluha, jak bude polhodlná jeho údržba, poruchovost, nebo zda v něm bude vůbez nutný člověk, tak to jsou věci, které většinou zajímají lidi, kteří tuto techniku používají.
A tyto podstatné věci řeší hlavně technici (jasně designer by měl na kombajnu dělat hlavně ergonomii).
Další věcí je ekonomika provozu, případná víceúčelovost stroje.
A moje vize o kombajnu:
bezúdržbový, bezporuchový plně automatický a autonomní stroj, který je schopen pracovat i za deště, v kopcích a na málo únosném terenu, má zařízení na zpracování slámy (drtič, lis, briketovací či peletkovací lis), má druhý zásobník na plevy a je schopen dosušovat zrno.
Překovejme meče v pluhy a naopak

Příspěvky: 19
Registrován: 13 srp 2009 23:49

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod lexikon » 19 lis 2012 16:45

Tak mne skor nejde "narozum" tvoja predstava, Miki. Nehnevaj sa na mna,ale bezudrzbovy a bezporuchovy stroj je ozaj utopicka predstava. Dalsia vec,ze aj dnesne kombajny mozu pokojne pracovat za dazda,ale nerobi sa to kvoli inym faktorom (vlhkost zrna a slamy). Dalsia vec,ktoru si v praxi neviem predstavit je lis alebo nebodaj briketovaci lis priamo na kombajne a neber to v zlom,ale myslim si,ze je to aj celkovo neprakticka vec. Lebo,ked sa ti pokazi takyto lis,tak ti stoji cely kombajn a vies,co to v dnesnych podmienkach,ked cela zatva trva dva tyzdne, asi znamena.. A dosusovat zrno priamo v kombajne je sice pekna predstava,ale to sme asi niekde na urovni star-treku :D Hlavne si treba uvedomit,cim su dnesne stroje obmedzene z hladiska legislativy - teda zakladne rozmery pri preprave, dalej je to hmotnost stroja, vykon motora a tym padom aj spotreba a potom je to kombinacia dalsich podstatnych faktorov ako vykon stroja s prihliadnutim na straty a spotrebu pri praci. Ked si vsetky tieto faktory da dizajner dokopy pred samotnym navrhom stroja,tak tie moznosti uz nie su tak velke,ako by sa mohlo zdat. Dalej treba brat do uvahy, aby dizajn kombajnu bol,co najviac prakticky a funkcny,teda aby bol stroj v buducnosti dobre a lahko servisovatelny, podstatne sucasti lahko pristupne atd. Dalsi velmi dolezity faktor je pohodlie obsluhy a jednoduchost obsluhy, tu vsak treba vychadzat zo zakladov,ktore ma kazdy vyrobca viac-menej svoje (originalne). Spolahlivost stroja a jeho jednotlivych sucasti asi dizajner velmi neovplyvni,ale su to dalsie dolezite faktory, na ktore vsak zrejme vyrobcovia cim dalej,tym viac "zabudaju".. Ja mam najviac osledovane kombajny Claas a z takych najpodstatnejsich veci,ktore (keby mam moznost ovplyvnit) by som rad zmenil: lista vario v prvom rade, kedze v porovnani s konkurenciou je trocha za zenitom (ale kedze sa vyborne predava,tak je to asi jedno), dalej nejake detaily ohladom kabiny a inak veci ohladom mlatacky, sit, naprav, pohonov a inych technickych rieseni, by som nechal na inzinierov, ktori tomu zrejme rozumeju viac nez my vsetci dokopy..

Příspěvky: 554
Registrován: 08 črc 2009 20:06

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod miki » 19 lis 2012 19:31

Bezporuchový a bezudržbový stroj není utopická představa, jenom si vezmi kolik dříve strávila obsluha údržbou a přípravou stroje (vztaženo na ha). Snaha by měla být v minimalizaci těchto zbytečných časů a případných nákladů. Je to ideál, ke kterému se budem limitně přibližovat.
Co se týče práce kombajnů za vlhka či deště, tak to naráží na několik limitů:
1/ Jak ti bere kosa vlhké případně mokré stéblo? Majdá se to.
2/ Začne se ucpávat šnek a materiál se na něj namotává
3/ Špatně se to mlátí odlučuje, rostou neúměrně ztráty (vytřasadla se zacpávají, lépe jsou na tom rotační odlučovače, axiál)
4/ Vlhké zrno se špatně čistí na sítech atd.
5/ Trakční vlastnosti vozidla
Co se týče integrovaného lisu, proč ne, je to stejné otions jako třeba drtič, na tomhle foru můžeš najít videa, kde kombajny tahají vysokotlaké lisy, a briketovač? Proč ne, topení biopalivem je inn.
Dosušování zrna. Dnešní kombajny mají celkem dosti výkonné motory (300-500ks), to je celkem hodně odpadního tepla, tak proč ho nevyužít, je možnost použít třeba i mikrovlnný ohřev.
Píšeš o legislativním omezení, ale to je pouze hmotnost a rozměry, případně emise motoru, jinak nic (no někde rychlost na komunikaci).
Pohodlí obsluhy je ergonomie stejně jako její pohodlí při udžbě, ale musí mít kombajn vůbec operátora? Vezmi si například takový LaserPilot u Claase, tak tam je člověk už jenom kontrolní (dohlížecí) článek, který provede navedení stroje do záběru.
Sundej si z komabjnů krycí plechy a moc se od sebe lišit nebudou. Jeden má víc klíňáků, jinej má víc hadic nebo káblů, to je vše.
Je důležité mít vize, jinak by jsme zde možná sekli kosama a mlátili cepama
Překovejme meče v pluhy a naopak

Příspěvky: 19
Registrován: 13 srp 2009 23:49

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod lexikon » 20 lis 2012 12:25

Ja som myslel tu legislativu z toho pohladu,ze nemozes navrhovat kombajn len tak z vlastnej hlavy, ako sa ti to paci.. Proste si obmedzeny nejakymi zakladnymi rozmermi a hmostnostou supravy, ktore prekrocit nemozes. Pokial sa teda bavime len o vonkajsom vzhlade (plechoch),tak tam mas pravdu,ze zaklad je v podstate rovnaky u vsetkych znaciek (az na par detailov). Do sirky dalej ist uz nemozme, takze pocitajme,ze uz sa moze zvacsovat len dlzka, mozno trocha vyska a celkova hmostnost. Lenze tym padom by sa musela pridat dalsia naprava alebo rovno stavat kombajn na pasovom podvozku. Mne pripadaju tie lisy ako sucast kombajnu neprakticke z toho pohladu,ze by bol ten kombajn potom uz dost rozmerny a tym padom neobratny a neviem si predstavit kam by sa vysplhala cena. Samozrejme vzdy a vsade zalezi od podmienok a v australii, amerike, rusku ci ukrajine na obrovskych vymerach je mozne postavit aj kombajn,ktory je uplne mimo nasich rozmerovych obmedzeni a tam by ten lis pokojne mohol byt ako sucast stroja. A myslim,ze kombajn bez operatora je aspon v nasich podmienkach takisto nerealny,pretoze vieme ake su u nas parcely a ani keby na kombajne mame tisic kamier a senzorov,tak by tam ten kombajnista bol vzdy lacnejsi a hlavne spolahlivejsi.. Ine je to samozrejme na velkych vymerach,kde nie su ziadne prekazky na poli, ale take polia (aspon u nas v okoli) nepoznam ani jedno. Ale ako nejake vizie do buducna su to urcite zaujimave napady. Podla mna nas v blizkej buducnosti cakaju stroje, ktore budu hned odzakladu stavane ako pasove kombajny (teda nie pas ako nahrada prednej napravy),alebo viac ako dvojnapravove kombajny,pretoze uz teraz su hmotnosti tych najvykonnejsich obrovske. Dalsim moznym prvkom by bolo vymysliet klbovy kombajn, kde by bola zadna cast stroja spojena klbom a tym by bola zaistena vyborna manevrovatelnost na poli. Viem si napr. predstavit,ze v zadnej casti stroja by bol len samotny zasobnik a motor a tento zasobnik by sa mohol vyprazdnovat nejakou vacsou a kratsou zavitovkou ako byva na prekladacich vozoch, ale musela by aj tam byt pouzita velka naprava alebo rovno pasovy podvozok kvoli hmotnosti. (pasovy a klbovy kombajn uz smeruju k vyoravacom repy) Ja som vsak najviac zvedavy na inovacie,ktore prinesu vyrobcovia v oblasti samotneho vymlatu a cistenia. Pretoze tieto veci sa poslednych x-rokov v podstate vobec nezmenili a mlataci a cistiaci system sa "len" inovuje.

Příspěvky: 12
Registrován: 06 srp 2013 09:54

Re: Diplomová práce: Design Sklízecí mlátičky

Příspěvekod Nenasyta » 06 srp 2013 09:57

Jééé. Já v posledním ročníku dělal ročníkovku na zavádění technologie Hitch Tronic na zahraniční trh. Na to by ses mohl taky částečně zaměřit...Je to novinka dost diskutované téma.

Zpět na Všeobecná diskuze o kombajnech a řezačkách

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků